بر اساس گزارش بلومبرگ نیو انرژی فایننس، تا ماه اکتبر بیش از ۹۶۰ هزار خودروی الکتریکی در ایالات متحده فروخته شده است. با فروش مورد انتظار از آن زمان، این آمار در حال حاضر باید از مرز میلیون عبور کند.
این موضوع توسط شرکت نرمافزاری Cox Automotive تایید شد که فروش خودرو در ایالات متحده را از نزدیک دنبال میکند. این ارقام فقط خودروهای صرفاً الکتریکی را شامل میشود و خودروهای هیبریدی را که گاهی در این نوع تحلیلها گنجانده میشود، شامل نشده است.
این افزایش تا حد زیادی به دلیل افزایش تنوع مدلهای EV در دسترس بوده است. تا نیمه دوم سال ۲۰۲۳، ۹۵ مدل EV در ایالات متحده موجود بود که تنها طی یک سال ۴۰ درصد افزایش داشته است. همچنین، در ایالات متحده، قانون کاهش تورم، که اعتبار مالیاتی برای خرید خودروهای برقی فراهم میکند، به افزایش فروش کمک کرده است.
طبق گزارش بلومبرگ NEF، خودروهای الکتریکی حدود ۸ درصد از کل فروش خودروهای جدید در ایالات متحده را در نیمه اول سال ۲۰۲۳ به خود اختصاص دادند. این میزان هنوز بسیار کمتر از چین است، جایی که خودروهای برقی ۱۹ درصد از کل فروش خودرو را به خود اختصاص دادند. در سراسر جهان، خودروهای برقی ۱۵ درصد از فروش خودروهای سواری جدید را تشکیل میدهند.
در سال ۲۰۲۲، چین ۵۴ درصد از کل فروش خودروهای برقی جهان را در نیمه اول سال ۲۰۲۳ به خود اختصاص داد، در حالی که اروپا ۲۶ درصد از کل فروش خودروهای برقی جهان را به خود اختصاص داد. ایالات متحده، سومین بازار بزرگ خودروهای برقی جهان، تنها ۱۲ درصد را به خود اختصاص داده است.
بر اساس گزارش بلومبرگ، آمریکای شمالی، که شامل ایالات متحده نیز میشود، همچنان حجم بیشتری از انتشار کربن را از حمل و نقل جادهای نسبت به سایر مناطق مهم جهانی تولید میکند. در سطح جهانی، با وجود افزایش فروش خودروهای برقی، انتشار کربن از وسایل نقلیه همچنان در حال افزایش است.
تا اواخر این دهه طول میکشد تا وسایل نقلیه الکتریکی به طور معنی داری بر انتشار کربن جهانی تأثیر بگذارند.
کوری کانتور، یکی از کارشناسان خودروهای الکتریکی در بلومبرگ میگوید: «علاوه بر تسلا، شاهد پیشرفت خوبی برای ریوین، هیوندای و کیا بودهایم. مرسدس بنز، ولوو و بیامو هم سالهای بسیار خوبی در بازار آمریکا داشتهاند.»
فورد هم شکستن رکورد فروش خودروهای برقی خود در ماه نوامبر را گزارش کرد، از جمله رکورد فروش کامیون برقی لایتنینگ F-۱۵۰، مدلی که قبلاً تولید آن را کاهش داده بود.
کانتور گفت: «اگر به کل بازار نگاه کنید، در نهایت به رشد سال به سال بالای ۵۰ درصد خواهیم رسید و این بسیار مناسب است، با توجه به اینکه سال گذشته رشد نسبتاً بالایی را شاهد بودیم.»
گزارشهایی مبنی بر کاهش تقاضای خودروهای برقی در سال جاری منتشر شده است، اما به گفته کانتور، کاهش سرعت رشد جزئی بوده است و فروش خودروهای برقی ایالات متحده تنها چند صد هزار کمتر از پیشبینی بود.
استفانی والدز استریتی، مدیر شرکت خودروسازی کاکس، در این باره میگوید:«یکی از دلایل فروش اندکی کمتر از آنچه که انتظار میرفت، کاهش اشتیاق اولیه مشتریان به خریداران عادی خودرو محتاطتر است.» او همچنین گفت که فروشندگان خودرو باید کار بهتری برای آموزش مشتریان خود در مورد مزایا و ارزش خودروهای الکتریکی انجام دهند.