دولت بایدن پیشنهاد ممنوعیت استفاده از نرم‌افزارهای چینی در خودروها را مطرح کرد

دولت بایدن با ادعای حفظ امنیت ملی قصد دارد استفاده از نرم‌افزارهای چینی در خودروهای متصل به اینترنت را در ایالات متحده ممنوع کند.

ممنوعیت خودروهای برقی چینی توسط امریکا

مقامات فدرال اذعان کردند که در حال حاضر تعداد کمی از خودروهای چینی در جاده‌های ایالات متحده وجود دارد اما اعلام کردند که دولت قصد دارد اقدامات پیشگیرانه‌ای برای تقویت امنیت ملی انجام دهد.

محدودیت جدید دولت بایدن برای چینی‌ها

دولت بایدن روز دوشنبه یک ابتکار جامع برای ممنوعیت استفاده از نرم‌افزارهای توسعه‌یافته در چین در خودروهای متصل به اینترنت در ایالات متحده را اعلام کرد و این اقدام را به دلایل امنیت ملی توجیه کرد. هدف از این اقدام جلوگیری از نظارت سازمان‌های اطلاعاتی چین بر حرکت‌های آمریکایی‌ها یا استفاده از سیستم‌های الکترونیکی خودروها به عنوان یک راه ورود به شبکه برق ایالات متحده یا سایر زیرساخت‌های حیاتی است.

این اقدام که احتمالاً آخرین محدودیت عمده برای ورود محصولات چینی به ایالات متحده در دوران دولت بایدن است، بر اساس همان منطقی است که منجر به ممنوعیت تجهیزات مخابراتی هواوی و تحقیقات درباره جرثقیل‌های ساخت چین که در بنادر آمریکایی فعالیت می‌کنند شد.

تلاش برای مقابله با آسیب‌پذیری‌های ایالات متحده

در کنار تلاش کنگره برای مجبور کردن تیک‌تاک به قطع روابط خود با مالکین چینی‌اش، این ابتکار یک افزودنی مهم به تلاش‌های دولت برای از بین بردن آسیب‌پذیری‌های سایبری مهم برای ایالات متحده محسوب می‌شود. اما در عمل این تلاش شروع به ایجاد یک دیوار دیجیتالی آهنین بین دو اقتصاد بزرگ جهان کرده است که تنها دو دهه پیش اعلام کردند اینترنت آنها را به یکدیگر متصل خواهد کرد.

مقامات دولت آمریکا در یک نشست خبری مدعی شدند که نگرانی‌های امنیت ملی نه سیاست باعث شد وزارت بازرگانی این ممنوعیت را پیشنهاد دهد و آن‌ها همچنین اظهار کردند که احتمالاً این قانون قبل از خروج رئیس‌جمهور بایدن از دفتر در ۲۰ ژانویه به یک قانون دائمی تبدیل خواهد شد.

هدف‌گیری خودروهای چینی در بازار آمریکا

امسال دولت آمریکا تعرفه ۱۰۰ درصدی بر خودروهای برقی چینی اعلام کرد و مدعی شد که این خودروها به شدت در چین یارانه دریافت می‌کنند و به این خاطر ارزان قیمت هستند. این اعلامیه به خاطر این نکته جالب بود که چنین خودروهایی به‌سختی وارد بازار ایالات متحده شده بودند و آقای بایدن به صراحت آن را راهی برای حفظ شغل‌ها در آمریکا عنوان کرد.

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آقای بایدن گفت: «بسیاری از این فناوری‌ها حجم زیادی از اطلاعات را درباره رانندگان جمع‌آوری می‌کنند.» آنها همچنین به‌طور مداوم با دستگاه‌های شخصی، خودروهای دیگر، زیرساخت‌های حیاتی ایالات متحده و تولیدکنندگان اصلی خودروها و قطعات ارتباط برقرار می‌کنند. او اشاره کرد که این امر باعث می‌شود فناوری‌های توسعه‌یافته در جمهوری خلق چین و سایر کشورها تهدیدات جدیدی ایجاد کنند.

آقای سالیوان به نگرانی‌های آمریکا در مورد موضوعی که به آن «طوفان ولت» (Volt Typhoon) گفته می‌شود، اشاره کرد که تلاشی از سوی اطلاعات چین برای وارد کردن کد به سیستم‌های برق، لوله‌های آب و دیگر زیرساخت‌های حیاتی آمریکا است.

بر اساس قانون پیشنهادی، نرم‌افزار روسی نیز شامل خواهد شد، هرچند روس‌ها تقریباً چیزی تولید نمی‌کنند که بتوان آن را ممنوع کرد. همچنین این ممنوعیت برای همه خودروهای چرخ‌دار در جاده، از جمله خودروها، کامیون‌ها و اتوبوس‌ها اعمال خواهد شد. اما این ممنوعیت شامل وسایل نقلیه‌ای که در جاده‌های عمومی استفاده نمی‌شوند، مانند وسایل نقلیه کشاورزی یا معدنی نمی‌شود.

چالش‌های پیش‌روی آمریکایی‌ها

افزایش استفاده از الکترونیک در خودروها معضلی برای سیاست‌گذاران و تولیدکنندگان خودرو ایجاد کرده است.

چین یک تأمین‌کننده مهم فناوری‌هایی مانند لایدار است که برای بسیاری از سیستم‌های کمک راننده حیاتی است.

با این حال جان بوزلا رئیس ائتلاف نوآوری خودرو که اکثر تولیدکنندگان اصلی خودروها را در واشنگتن نمایندگی می‌کند گفت: «خودروسازان آمریکایی بسیار کم از نرم‌افزار یا سخت‌افزار چینی استفاده می‌کنند و از قوانین حمایت می‌کنند.»

این مقاله را به اشتراک بگذارید
یک کامنت بگذارید