پس از نزدیک به دو ماه اعتصاب، حدود ۳۳,۰۰۰ کارمند بوئینگ، که توسط اتحادیه بینالمللی ماشینکاران و کارکنان صنایع هوافضا نمایندگی میشوند، به قرارداد جدیدی رأی دادند و به یکی از بزرگترین توقفهای کاری مالی در تاریخ اخیر آمریکا پایان دادند.
این قرارداد با تأیید ۵۹ درصد از اعضای رأیدهنده اتحادیه به تصویب رسید. این اتحادیه که بزرگترین اتحادیه بوئینگ است، عمدتاً نماینده کارگران تولید هواپیماهای تجاری در منطقه سیاتل است و بیش از سه چهارم اعضای اتحادیه در این رأیگیری شرکت کردند.
نمایندگان اتحادیه اعلام کردند که اعضا، که دو پیشنهاد قبلی قرارداد را رد کرده بودند، میتوانند از چهارشنبه به کار برگردند، و آخرین مهلت بازگشت آنها تا ۱۲ نوامبر است. اعتصاب از ۱۳ سپتامبر آغاز شد، زمانی که اتحادیه اولین پیشنهاد بوئینگ را رد کرد.
جان هولدن، رئیس منطقه ۷۵۱ اتحادیه ماشینکاران، در تأیید مقاومت کارگران گفت: «این یک پیروزی است». قرارداد جدید دستمزدها را طی چهار سال آینده بیش از ۴۳ درصد افزایش خواهد داد که نسبت به پیشنهادات قبلی بهبود چشمگیری دارد. پیشنهاد اولیه فقط افزایش ۲۷ درصدی دستمزدها را در نظر داشت.
رهبران اتحادیه و مدیران بوئینگ هر دو از کارگران خواسته بودند تا این قرارداد را تأیید کنند و مقامات اتحادیه هشدار داده بودند که پیشنهادات آینده ممکن است شرایط نامطلوبتری داشته باشند.
در بیانیهای، مدیرعامل بوئینگ، کلی اورتبرگ، از دستیابی به توافق ابراز خرسندی کرد. وی گفت: «هرچند ماههای اخیر چالشبرانگیز بوده است، اما همه ما در یک تیم هستیم» و بر اهمیت همکاری برای پیشرفت تأکید کرد. اورتبرگ که در ماه اوت به بوئینگ پیوست، هدایت شرکت را در یک دوره پرتلاطم بر عهده دارد و اخیراً کاهش ۱۰ درصدی نیروی کار، معادل ۱۷,۰۰۰ شغل را اعلام کرده است.
بوئینگ اعلام کرده که در سهماهه منتهی به سپتامبر بیش از ۶.۱ میلیارد دلار ضرر کرده و هفته گذشته با فروش سهام به ارزش بیش از ۲۱ میلیارد دلار، تلاش کرده موقعیت مالی خود را تقویت کرده و از افت اعتبار اعتباری خود جلوگیری کند. در حالی که موسسات اعتبارسنجی مودی و فیچ افزایش سرمایه را مثبت ارزیابی کردهاند، اما همچنان وضعیت اعتباری بوئینگ را ارزیابی میکنند که ممکن است بر هزینههای وامگیری آتی آن تأثیر بگذارد.
ناامیدی کارکنان از مدیریت بوئینگ، بهویژه در مورد مزایای بازنشستگی، انگیزهای برای این اعتصاب بود. بسیاری از کارکنان همچنان از توافق سال ۲۰۱۳ که به بوئینگ اجازه داد طرح بازنشستگی با پرداخت ماهانه تضمینشده را متوقف کند، ناراضی بودند. اگرچه بازگرداندن این طرح بعید بود، کارگران برای بهبود سایر مزایای قرارداد تلاش کردند تا از امتیازات گذشته جبران شود.
دولت بایدن مذاکراتی که از ماه مارس آغاز شده بود را به دقت دنبال کرد و پس از توقف مذاکرات در ماه گذشته، به بازگرداندن هر دو طرف به میز مذاکره کمک کرد. بوئینگ و اتحادیه هر دو از جولی سو، سرپرست وزارت کار آمریکا، که سه بار به سیاتل سفر کرد، برای تسهیل گفتگوها تشکر کردند.
جو بایدن نیز به بوئینگ و اتحادیه تبریک گفت و اظهار داشت: «قراردادهای خوب به نفع کارگران، کسبوکارها و مصرفکنندگان است.»
علاوه بر افزایش دستمزدها، قرارداد جدید شامل یک پاداش تأیید ۱۲,۰۰۰ دلاری است که چهار برابر پاداش پیشنهاد اولیه است. این قرارداد همچنین مزایای بازنشستگی را بهبود میبخشد و تعهد بوئینگ به ساخت هواپیمای تجاری بعدی خود در منطقه سیاتل را شامل میشود.
هولدن در یک کنفرانس خبری گفت: «این بیسابقه است»، و تأکید کرد که بوئینگ هرگز پیش از این متعهد به تعیین محل برنامه تولید هواپیما نشده بود.
بوئینگ پیشبینی کرده که تا پایان قرارداد، میانگین حقوق سالانه ماشینکاران به بیش از ۱۱۹,۰۰۰ دلار خواهد رسید که نسبت به میانگین فعلی ۷۶,۰۰۰ دلار افزایش چشمگیری دارد.
طبق تحلیل شرکت اقتصادی اندرسون، تأثیر مالی اعتصاب بر بوئینگ با توقفهای کاری مهمی همچون جنرال موتورز در سال ۱۹۹۸ و یوپیاس در سال ۱۹۹۷ قابل مقایسه است. این شرکت تخمین زده که بوئینگ در شش هفته اول اعتصاب حداقل ۵.۵ میلیارد دلار از درآمد خود را از دست داده و پیامدهای اقتصادی گسترده آن، که بر تأمینکنندگان و مشتریان بوئینگ نیز تأثیر گذاشته، به بیش از ۹.۶ میلیارد دلار رسیده است.
بوئینگ برای جبران ضررها، اقدام به کاهش هزینهها کرد و از جمله برخی هزینهها را متوقف کرده و کارکنان دیگر خود را به طور موقت به مرخصی فرستاد. برخی از تأمینکنندگان شرکت نیز اقدامات مشابهی را اتخاذ کردهاند.
این قرارداد جایگزین توافقنامه سال ۲۰۰۸ شد که پس از یک اعتصاب دوماهه منعقد و از آن زمان چندین بار تمدید شد. آن اعتصاب باعث شد که بوئینگ در آن سال ۱۰۴ هواپیمای کمتر از حد انتظار تحویل دهد و در نتیجه ۶.۴ میلیارد دلار کاهش درآمد داشت.
اکثر کارگران درگیر اعتصاب در کارخانههای منطقه سیاتل مستقر بودند، جایی که بوئینگ چندین هواپیمای تجاری، از جمله هواپیمای محبوب ۷۳۷ مکس را تولید میکند. مدل مکس، که حدود ۷۵ درصد از سفارشات فعلی بوئینگ را تشکیل میدهد، با تأخیرهای تولید مواجه شده است.