اعتصاب کارگران بوئینگ همچنان ادامه خواهد داشت

کارگران بوئینگ اعتصاب شش‌هفته‌ای خود را با رد پیشنهاد جدید شرکت ادامه می‌دهند و این موضوع، مشکلات مالی بوئینگ که زیان ۶/۱ میلیارد دلاری را تجربه کرده را تشدید می‌کند.

اعتصاب کارگران شرکت هواپیمایی بوئینگ

تنها چند ساعت پس از آنکه بوئینگ ضرر ۶/۱ میلیارد دلاری خود را اعلام کرد، کارگران با رأی قاطع به قرارداد جدید کارگری رأی منفی دادند و اعتصاب تقریباً شش‌هفته‌ای در کارخانه‌های کلیدی که هواپیماهای تجاری پرفروش این شرکت را تولید می‌کنند، ادامه یافت.

بزرگ‌ترین اتحادیه بوئینگ، یعنی «انجمن بین‌المللی ماشین‌کاران و کارگران صنایع هوافضا»، روز چهارشنبه قرارداد پیشنهادی را با ۶۴ درصد مخالفت رد کرد. این دومین بار است که کارگران به قراردادی رأی منفی می‌دهند و این موضوع مشکلات مالی بوئینگ را تشدید می‌کند. اتحادیه که نمایندگی حدود ۳۳,۰۰۰ کارگر را برعهده دارد، تعداد اعضایی که در رأی‌گیری شرکت کرده‌اند را اعلام نکرد.

جان هولدن، رئیس اتحادیه که رهبری مذاکرات را برعهده دارد، گفت:«هنوز کارهای زیادی باید انجام شود. ما برای بازگشت به مذاکرات و رسیدگی هر چه سریع‌تر به خواسته‌های اعضا فشار خواهیم آورد»،. او این سخنان را به کارگران معترضی که با شعار واکنش نشان می‌دادند، اعلام کرد.

بوئینگ از اظهار نظر درباره نتیجه رأی‌گیری خودداری کرد که این شکست بزرگی برای مدیرعامل جدید این شرکت، کلی اورت‌برگ بود. او همان روز، راهبردی را برای تثبیت کسب‌وکار و بازسازی اعتبار شرکت توضیح داده بود و بر لزوم «تغییر فرهنگی بنیادین» در داخل شرکت تأکید کرد.

اورت‌برگ خواستار تعامل نزدیک‌تر مدیران با فرآیندهای تولید و طراحی شد و گفت: «ما باید بدانیم که چه اتفاقی می‌افتد، نه تنها با محصولات‌مان، بلکه با کارکنان‌مان نیز.» او این اظهارات را همراه با گزارش مالی فصلی شرکت، که نشان‌دهنده زیان ۶/۱ میلیارد دلاری بود، ارائه داد.

اعتصاب هواپیمایی

بوئینگ همچنین اعلام کرده است که قصد دارد ۱۰ درصد از نیروی کار خود را کاهش دهد که معادل ۱۷,۰۰۰ شغل است و در حال بررسی افزایش ۲۵ میلیارد دلاری بدهی یا فروش سهام است تا از کاهش رتبه اعتباری خود جلوگیری کند. برآوردها حاکی از آن است که اعتصاب روزانه ده‌ها میلیون دلار برای بوئینگ هزینه دارد.

مذاکرات بین بوئینگ و کارگران در طول این مدت بسیار متشنج بوده است. اعتصاب در ۱۳ سپتامبر آغاز شد، پس از اینکه ۹۵ درصد از کارگران به پیشنهاد اولیه‌ای که توسط رهبران اتحادیه و بوئینگ تأیید شده بود، رأی منفی دادند. با وجود ارائه پیشنهاد نهایی از سوی بوئینگ در اواخر همان ماه، این شرکت بعداً آن را پس گرفت و مذاکرات شکست خورد.

قرارداد اخیر که اکنون رد شده است، پس از دخالت دولت بایدن به دست آمد. جولی سو، وزیر کار موقت آمریکا، هفته گذشته برای دیدار با مدیران بوئینگ و مسئولان اتحادیه به سیاتل سفر کرد. پس از رأی‌گیری، هولدن اعلام کرد که از کاخ سفید خواهد خواست تا به تلاش‌های خود برای یافتن راه‌حل ادامه دهد.

بوئینگ برای اقتصاد ایالات متحده اهمیت زیادی دارد و با داشتن تقریباً ۱۵۰,۰۰۰ کارمند در سراسر کشور، یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان آمریکا به شمار می‌رود.

تحت قرارداد ردشده، کارگران افزایش حقوق ۴۰ درصدی در طول چهار سال دریافت می‌کردند که به میزان قابل توجهی بهتر از پیشنهادات قبلی بود. این پیشنهاد شامل یک پاداش ۷,۰۰۰ دلاری و افزایش کمک‌های بازنشستگی بود. اما این قرارداد، طرح مستمری با مزایای تعریف‌شده که یک دهه پیش متوقف شده بود را احیا نمی‌کرد، موضوعی که برای بسیاری از کارگران مهم است.

بسیاری از اعضای اتحادیه از دست دادن طرح مستمری را یک شکست بزرگ می‌دانند و از رفتار رهبری اتحادیه نیز ناراضی بودند که به گفته آن‌ها رأی‌گیری را به گونه‌ای ترتیب داده بود که حمایت از قرارداد را تضمین کند. در نتیجه، اتحادیه قوانین خود را تغییر داد و اختیار زمان‌بندی رأی‌گیری را به شاخه‌های محلی واگذار کرد.

هولدن اذعان کرد که «زخم‌های عمیقی» وجود دارد و افزود که اتحادیه ممکن است برنامه‌های ترکیبی مزایای تعریف‌شده را در مذاکرات آینده بررسی کند.

در هنگام رأی‌گیری بسیاری از اعضای اتحادیه مصمم بودند که برای توافق بهتر در زمینه دستمزد، بازنشستگی و مزایای بهداشتی پافشاری کنند.

داریل شور، کارگری که از سال ۱۹۸۹ در بوئینگ کار می‌کند، پرسید:«چگونه می‌خواهند انتظار داشته باشند مردم بدون داشتن برنامه مستمری یا سرمایه‌گذاری‌های بهتر در شرکت بمانند؟»

مشکلات بوئینگ فراتر از اختلافات کارگری است. این شرکت همچنان از بحرانی که امسال آغاز شد و با سقوط یک قطعه از جت ۷۳۷ مکس در جریان یک پرواز، نگرانی‌هایی در مورد ایمنی هواپیماهای بوئینگ ایجاد کرد، در حال رهایی است.

این مقاله را به اشتراک بگذارید
یک کامنت بگذارید