پس از آن که سونی پیشبینی فروش کنسول پلی استیشن 5 خود برای سال مالی آینده را کاهش داد، حدود 10 میلیارد دلار از ارزش سهام سونی از دست رفت.
تحلیلگران، میگویند مشکل اساسی شرکت سونی، کاهش حاشیههای سود عملیاتی حاصل در تجارت کلیدی بازی است.
سونی این هفته اعلام کرد که اکنون انتظار دارد در سال مالی آینده، 21 میلیون دستگاه PS5 بفروشد، در حالی که پیشبینی قبلی 25 میلیون واحد بود.
طبق دادههای FactSet، پس از اعلام این خبر، سهام این شرکت سقوط کرد و زمان کاهش پیشبینی، ارزش سهام این شرکت حدود 10 میلیارد دلار کاهش یافت.
اما تحلیلگران شاخص کلیدی دیگری را مشاهده کردند – حاشیه سود عملیاتی در تجارت بازی – که در سه ماهه دسامبر کمی کمتر از 6٪ بود. این در حالی است که حاشیه عملیاتی سونی در سه ماهه دسامبر سال 2022 بیش از 9 درصد بوده است.
حاشیه سود عملیاتی چیست؟
حاشیه سود عملیاتی (Operating Margin) اندازه میگیرد که یک شرکت، بعد از پرداخت هزینههای متغیر تولید مانند دستمزدها و مواد خام اما پیش از پرداخت بهره یا مالیات، چهمقدار سود به ازای هر یک دلار فروش به دست میآورد.
آتول گویال، تحلیلگر سهام در شرکت سرمایهگذاری جفریز (Jefferies)، روز چهارشنبه در یادداشتی نوشت: «کاهش پیشبینی فروش پلیاستیشن 5 چیز ناامیدکنندهای نیست … آنچه ناامیدکننده است، سطح پایین حاشیه سود عملیاتی است.»
وی افزود که قبل از سه ماهه ابتدایی 2022، حاشیه سود در واحد بازی در چهار سال گذشته حدود 12 تا 13 درصد بود. گویال گفت که در سه ماهه اخیر حاشیه سود تکرقمی برای سونی وجود دارد و افزود که وضعیت «بسیار ناامیدکننده است.»
به گفته گویال «درآمد ناخالص آنها در فروش دیجیتال، محتوای افزودنی، دانلودهای دیجیتال همیشه در بالاترین حد خود است و با این حال حاشیههای آنها در پایینترین حد یک دهه است. این قابل قبول نیست.»
مهمترین سوال در این مورد این است که چگونه با همه این محصولات با حاشیه سود بالاتر، حاشیه سود عملیاتی بخش بازی تا این حد ضعیف باقی مانده است.
مهم ترین دلایل کاهش سود سونی
سرکان توتو، مدیرعامل و موسس شرکت مشاوره بازیهای کانتن گیمز معتقد است هزینههای تولید سختافزار در واقع کاهش یافته است، زیرا پلیاستیشن 5 بیشتر از سه سال است که تولید میشود و سونی در این زمان صرفهجویی بهتری در بخش تولید خواهد داشت.
توتو میگوید که بخشی از دلیلی که اخیراً حاشیه های سود این شرکت کم شده، این است که هزینههای تولید نرم افزار افزایش یافته است.
به عنوان مثال پس از هک شدن این شرکت توسط یک گروه باجافزار مشخص شد بازی اسپایدرمن 2 که توسط اینسومنیاک گیمز متعلق به سونی تولید شد، مبلغ قابل توجه 300 میلیون دلار هزینه داشته است. توتو گفت: «به نظر میرسد که این بودجهها در طول زمان تأثیر قابلتوجهی بر حاشیه بازی آنها داشته باشد.»