فروش خودروهای نو در اروپا در اکتبر ۴/۹ درصد رشد کرد و ثبتنام خودروهای برقی از مدلهای بنزینی و دیزلی پیشی گرفت. این صنعت امسال تحت فشارهایی مانند تعرفههای تجاری رئیسجمهور آمریکا «دونالد ترامپ»، کندی بازار چین و پیشرفت آهستهتر از انتظار در گذار به خودروهای برقی قرار داشته است و نگرانیهای اخیر درباره بحران احتمالی زنجیره تأمین تراشه نیز بر چالشها افزوده است. همزمان صادرات خودروهای برقی چین به اروپا در حال افزایش است.
فروش در اتحادیه اروپا، بریتانیا و انجمن تجارت آزاد اروپا به ۱/۰۹۲ میلیون دستگاه رسید و بازارهای بزرگ مانند آلمان و بریتانیا نسبت به پارسال رشد داشتند. ثبتنام خودرو در فولکسواگن ۶/۵ درصد، در استلانتیس ۴/۶ درصد و در رنو ۱۰/۶ درصد افزایش یافت؛ هرچند آمار استلانتیس از ابتدای سال هنوز ۴/۷ درصد کمتر از دوره مشابه ۲۰۲۴ است. فروش تسلا ۴۸/۵ درصد کاهش یافت در حالی که فروش بیوایدی ۲۰۶/۸ درصد جهش کرد و سهمش از بازار به ۱/۶ درصد رسید. ثبتنام خودروساز چینی سایک نیز ۳۵/۹ درصد بالا رفت.
در مجموع، فروش خودرو در اتحادیه اروپا ۵/۸ درصد افزایش یافت. ثبتنام خودروهای تمامبرقی، پلاگین هیبرید و هیبریدی به ترتیب ۳۸/۶ درصد، ۴۳/۲ درصد و ۹/۴ درصد رشد کرد و در مجموع به حدود ۶۳/۹ درصد از بازار رسید؛ رقمی که سال گذشته ۵۵/۴ درصد بود. همه بازارهای بزرگ با کاهش فروش بنزینی و دیزلی روبهرو شدند. فروش کلی در آلمان ۷/۸ درصد، در بریتانیا ۰/۵ درصد، در اسپانیا ۱۵/۹ درصد و در فرانسه ۲/۹ درصد بالا رفت و در ایتالیا ۰/۵ درصد کاهش یافت.
انجمن خودروسازان اروپا اعلام کرد که با وجود این روند مثبت اخیر، حجم کل فروش همچنان بسیار کمتر از دوران پیش از همهگیری است و سهم ۱۶/۴ درصدی خودروهای تمامبرقی از ابتدای سال هنوز با سرعت موردنیاز برای گذار کامل به این فناوری فاصله دارد.


