مقامات اتحادیه اروپا از برنامههایی برای افزایش تعرفههای خودروهای برقی وارداتی از چین خبر دادند. این اقدام با هدف حفاظت از صنعت خودروسازی اروپا در برابر آنچه که آن را «رقابت تجاری ناعادلانه چین» مینامد، صورت گرفته است.
روز جمعه، اتحادیه اروپا به افزایش تعرفهها بر این خودروها رأی داد، تصمیمی که ممکن است روابط با چین، یکی از شرکای تجاری کلیدی اروپا را تیره کند. این تصمیم میلیاردها دلار تجارت بین دو اقتصاد بزرگ جهان را تحت تأثیر قرار میدهد و نشاندهنده تنشهای داخلی اتحادیه اروپا است؛ در حالی که برخی کشورهای عضو چین را به عنوان یک شریک اقتصادی حیاتی میبینند، برخی دیگر آن را بهعنوان تهدیدی رقابتی مینگرند.
با وجود اینکه تعرفههای جدید بسیار پایینتر از تعرفههای ۱۰۰ درصدی واردات خودروی چینی توسط ایالات متحده و کانادا است، کارشناسان این حرکت را نشانهای از همسویی بیشتر اروپا با واشنگتن میدانند که هرچند بدون قطع کامل روابط اقتصادی، موضع سختتری در قبال چین اتخاذ کرده است.
نوآ بارکین، پژوهشگر ارشد در بنیاد مارشال آلمان و متخصص روابط اروپا و چین در این باره گفت: «این رأی نشاندهنده شکلگیری اجماعی در اروپا است که نیاز به مقاومت اقتصادی قویتر در برابر چین را احساس میکند.»
تعرفهها که از ۳۱ اکتبر اجرایی میشوند و به مدت پنج سال ادامه خواهند داشت، ممکن است به ۴۵ درصد برسند. با این حال، مقامات اتحادیه اروپا و چین همچنان در حال مذاکره هستند تا راهحلی بیابند که نگرانیهای اروپا در مورد مزایای ناعادلانه خودروسازان چینی را برطرف کند.
کمیسیون اروپا در بیانیهای اعلام کرد: «اتحادیه اروپا و چین در حال بررسی راهحلهای جایگزین هستند» و تأکید کرد که هرگونه توافق باید در چارچوب قوانین سازمان تجارت جهانی باشد.
چین، که پیشتر تلاش کرده بود کشورهای مختلف را به رد این تعرفهها متقاعد کند، پس از این رأیگیری ناامیدی خود را ابراز کرد. اتاق بازرگانی چین در اتحادیه اروپا این تصمیم را محکوم کرد و آن را تلاشی برای «حمایتگرایی تجاری» توصیف کرد. همچنین بیان کرد که مزیت رقابتی خودروهای برقی چینی ناشی از یارانهها نیست، بلکه از زنجیره تأمینی است که در نتیجه رقابت شدید داخلی ایجاد شده است.
دغدغه اتحادیه اروپا امنیت خودروهای چینی نیست
با وجود رای به اعمال این تعرفهها، همچنان امکان مذاکره بین طرفین وجود دارد. مقامات اتحادیه اروپا پیشنهاد دادهاند که ممکن است این تعرفهها در صورتی که توافقی برای رفع نگرانیها در مورد شیوههای تجاری چین حاصل شود، لغو شوند.
در حالی که ایالات متحده نگرانیهای امنیت ملی در مورد خودروهای چینی متصل به اینترنت را مطرح کرده است، دغدغه اصلی اروپا حفظ صنعت خودروسازی خود است. سال گذشته، صنعت خودروسازی اروپا ۱۳/۸ میلیون شغل ایجاد کرد و ۷ درصد از تولید ناخالص داخلی منطقه را تشکیل داد.
آلمان، یکی از معدود کشورهایی که به این تعرفهها رأی منفی داد، نگران آغاز یک جنگ تجاری با چین است. خودروسازان بزرگ آلمانی مانند BMW، مرسدس بنز و فولکسواگن سرمایهگذاریهای زیادی در بازار چین دارند.
از سوی دیگر، برخی معتقدند که این تعرفهها ممکن است شرکتهای خودروسازی چینی را ترغیب به انتقال تولید خود به اروپا کند و باعث ایجاد شغل و نوآوری در داخل اتحادیه اروپا شود.
شرکتهای چینی مانند چری، لیپ موتور و BYD قبلاً در اروپا سرمایهگذاریهایی انجام داده و به دنبال فرصتهای تولید محلی هستند. بهویژه BYD با سرعت بهدنبال راهاندازی اولین کارخانه خود در اروپا است و با توزیعکنندگان در سراسر قاره همکاری میکند تا مدلهای برقی و هیبریدی را عرضه کند.