فورد برنامه دارد حدود ۴,۰۰۰ فرصت شغلی را در اروپا کاهش دهد. این اقدام در حالی انجام میشود که این خودروساز با کاهش تقاضا برای خودروهای الکتریکی و رقابت فزاینده با شرکتهای چینی مواجه شده است.
این تصمیم به دنبال فشارهای ناشی از گذار به خودروهای الکتریکی و رقابت با تولیدکنندگان چینی گرفته شده است
این شرکت آمریکایی روز چهارشنبه اعلام کرد که این تغییرات تا پایان سال ۲۰۲۷ اجرایی میشود و شامل حذف ۲,۹۰۰ موقعیت شغلی در آلمان و ۸۰۰ موقعیت در بریتانیا خواهد بود. این تغییرات حدود ۱۴ درصد از نیروی کار ۲۸,۰۰۰ نفری فورد در اروپا را تحت تأثیر قرار میدهد.
دو مرکز فورد در بریتانیا، یعنی داگنهام و هیلوود، و همچنین کارخانه این شرکت در والنسیا، اسپانیا، از این تغییرات مصون خواهند بود. مسئولان شرکت اعلام کردند که این تصمیم بیشتر شامل مشاغل اداری و نقشهای مرتبط با تولید موتورهای بنزینی خواهد بود.
فورد برای حفظ آینده خود در اروپا تلاش میکند
دیو جانستون، معاون اجرایی فورد در اروپا، گفت: «اگرچه این تصمیمات سختیهایی به همراه دارد، اما برای حفظ رقابتپذیری آینده فورد در اروپا ضروری است.»
این تغییرات نیازمند مذاکره با اتحادیههای کارگری و دولتهای مرتبط است. بنیامین گروشکا، رئیس شورای کارکنان فورد، گفت: «ما با این کاهش گسترده مشاغل مخالفیم. کاهش بیشتر نیروی کار، یک استراتژی پایدار برای تجارت نیست.»
دولت بریتانیا نیز از فورد خواسته است جزئیات کامل برنامههای خود را ارائه کند. سخنگوی دولت بریتانیا اظهار داشت: «ما همکاری طولانیمدتی با فورد داشتهایم و به کار با آنها برای تضمین آینده تولید در بریتانیا ادامه خواهیم داد.»
فشارهای فراوان در صنعت خودروسازی
صنعت خودروسازی جهانی در ماههای اخیر با چالشهایی مانند تعطیلی کارخانهها و کاهش نیروی کار در اروپا و سایر نقاط دنیا مواجه شده است. کاهش رشد فروش خودروهای الکتریکی و رقابت شدید قیمتی با شرکتهای چینی از دلایل اصلی این مشکلات است.
فولکسواگن، بزرگترین خودروساز اروپا، نیز قصد دارد حداقل سه کارخانه در آلمان را تعطیل کند و دهها هزار فرصت شغلی را به دلیل کاهش سهم بازار در چین و افت تقاضای خودرو در اروپا کاهش دهد.
این در حالی است که چند روز قبل هم شرکت آمریکایی جنرال موتورز حدود ۱۰۰۰ نفر از کارکنان خود را اخراج کرد.
مشکلات فورد در بازار اروپا
فورد سالهاست که در اروپا با زیاندهی روبهرو بوده و بارها ناچار به کاهش نیروهای خود شده است. برای مدیریت این شرایط، فورد تمرکز خود را بر تولید محصولات سودآورتر در بازار رقابتی قرار داده است.
پیتر گادسل، مدیر منابع انسانی فورد در اروپا، اعلام کرد که احتمال اجرای مراحل بیشتری از بازسازی وجود دارد و شرایط نظارتی و اقتصادی بیسابقه را از دلایل اصلی این تغییرات دانست.
او افزود: «ما باید راهی پیدا کنیم که حضورمان را در بازار اروپا به شکلی سودآور و پایدار ادامه دهیم.»
چالشها در بازار خودروهای برقی
فورد اوایل سال گذشته نیز اعلام کرده بود که ۳,۸۰۰ فرصت شغلی را در اروپا کاهش خواهد داد، از جمله ۱,۳۰۰ فرصت شغلی در بریتانیا.
جیم فارلی، مدیرعامل فورد، پیشتر هشدار داده بود که تولید خودروهای الکتریکی به ۴۰ درصد نیروی کار کمتری نسبت به خودروهای بنزینی نیاز دارد.
فورد همچنین تصمیم گرفته است تولید خودروی جدید Explorer، یک شاسیبلند الکتریکی که در آلمان تولید میشود، و خودروی الکتریکی Capri را کاهش دهد. این تصمیم باعث کاهش ساعات کاری در کارخانه کلن خواهد شد؛ کارخانهای که فورد برای تبدیل آن به مرکز تولید خودروهای الکتریکی ۲ میلیارد دلار سرمایهگذاری کرده است.
شرایط دشوار صنعت خودروسازی با قوانین سختگیرانهتر مربوط به انتشار گازهای گلخانهای در بریتانیا و اروپا تشدید شده است. فروش خودروهای الکتریکی در بازارهای کلیدی مانند آلمان در ماههای اخیر به دلیل کاهش یا حذف یارانههای دولتی به شدت افت کرده است.
جان لاولر، مدیر مالی فورد، اخیراً نامهای به دولت آلمان ارسال کرده و خواستار اقدامات بیشتری برای بهبود شرایط بازار و افزایش انعطافپذیری در دستیابی به اهداف زیستمحیطی شده است.
او در این نامه گفت: «آنچه در اروپا و آلمان کم داریم، یک برنامه سیاستی شفاف و قاطع برای پیشبرد خودروهای الکتریکی است.»