بر اساس گزارش منتشر شده از سوی اداره آمار فدرال آلمان (دستاتیس) در روز جمعه، مازاد تجاری این کشور در ماه آوریل به ۱۴/۶ میلیارد یورو رسید که کاهش قابل توجهی نسبت به ماه مارس داشته است؛ در ماه مارس این رقم ۲۱/۳ میلیارد یورو و در آوریل سال گذشته ۲۱/۶ میلیارد یورو بوده است. این کاهش فراتر از انتظار تحلیلگران بوده و نشاندهنده تغییرات چشمگیر در روند تجارت خارجی آلمان است.
بررسی دقیقتر ارقام صادرات و واردات نیز بیانگر تغییرات مهمی است. صادرات کالاهای آلمان که بر اساس دادههای تعدیل شده برای تقویم و عوامل فصلی تنظیم شده، در ماه آوریل به ۱۳۱/۱ میلیارد یورو رسید که نسبت به ماه قبل ۱/۷ درصد کاهش یافته است. همچنین، در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، صادرات این کشور ۲/۱ درصد کاهش را تجربه کرده است. این کاهش در صادرات نشاندهنده چالشهای موجود در بازارهای جهانی و احتمالا کاهش تقاضا برای کالاهای آلمانی است.
از سوی دیگر، واردات کالاها به آلمان افزایش یافته و به ۱۱۶/۵ میلیارد یورو رسیده است. این رقم نسبت به ماه مارس ۳/۹ درصد و نسبت به آوریل سال گذشته ۳/۸ درصد رشد داشته است که میتواند ناشی از افزایش تقاضای داخلی یا تغییرات در زنجیره تأمین باشد.
در بخش صادرات و واردات با کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز تغییرات قابل توجهی رخ داده است. صادرات آلمان به دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا در ماه آوریل ۰/۹ درصد افزایش یافت و به ۷۲/۹ میلیارد یورو رسید. این افزایش نشاندهنده استمرار روابط تجاری نزدیک میان آلمان و کشورهای همپیمان اروپایی است. همچنین واردات از اتحادیه اروپا با ۴/۵ درصد رشد به ۵۹/۸ میلیارد یورو افزایش یافته که بیانگر تقویت جریان کالا درون اتحادیه است.
اما در مقابل، صادرات آلمان به کشورهای خارج از اتحادیه اروپا کاهش یافته و به ۵۸/۱ میلیارد یورو رسیده است که ۴/۸ درصد کمتر از ماه مارس است. واردات از این کشورهای غیر اروپایی نیز ۳/۴ درصد کاهش یافته و به ۵۶/۷ میلیارد یورو رسیده است. این کاهش در تجارت با خارج از اتحادیه اروپا میتواند ناشی از مشکلات لجستیکی، تغییرات در تعرفهها یا نوسانات در بازارهای جهانی باشد.
در مجموع، این آمار نشان میدهد که وضعیت تجاری آلمان در ماه آوریل تحت تأثیر عوامل متعددی قرار گرفته و روند کاهش مازاد تجاری به دلیل افت صادرات و افزایش واردات است که میتواند بر اقتصاد این کشور و سیاستهای تجاری آن تأثیرگذار باشد.