آلمان از اتحادیه اروپا خواست که در برابر تعرفههای خودرویی ایالات متحده اقدام قاطعانهای انجام دهد و هشدار داد که این اقدام میتواند پیامدهای اقتصادی قابل توجهی برای هر دو منطقه و تجارت جهانی داشته باشد.
دونالد ترامپ، رئیسجمهور آمریکا، روز چهارشنبه اعلام کرد که تعرفه ۲۵ درصدی بر خودروها و قطعات خودروی وارداتی اعمال خواهد شد. این اقدام که از ۳ آوریل اجرایی میشود، فشار زیادی بر شرکای تجاری کلیدی آمریکا، از جمله آلمان، وارد میکند. صنعت خودروسازی آلمان به شدت به صادرات به بازار آمریکا وابسته است.
رابرت هابک، وزیر اقتصاد آلمان، در بیانیهای در شبکه اجتماعی ایکس اظهار داشت: «اتحادیه اروپا باید پاسخی قاطع بدهد. ما عقبنشینی نخواهیم کرد—قدرت و اعتماد به نفس ضروری است.» او تأکید کرد که آلمان از کمیسیون اروپا در یافتن راهحلی برای جلوگیری از تشدید جنگ تعرفهای حمایت خواهد کرد.

اریک لومبارد، وزیر دارایی فرانسه، این تعرفهها را «خبری بسیار بد» توصیف کرد و پیشنهاد داد که اروپا در واکنش، تعرفههای بیشتری بر واردات خودرو از آمریکا اعمال کند.

اعلام این تصمیم، بازارهای مالی اروپا را متزلزل کرد و باعث کاهش ارزش سهام خودروسازان آلمانی، از جمله بیامو، مرسدس بنز و فولکسواگن شد. شرکتهای خودروسازی دیگری مانند فراری ایتالیا و ولوو سوئد نیز کاهش ارزش سهام را تجربه کردند. همچنین، تولیدکنندگان قطعات خودرو و لاستیک، از جمله پیرلی و کنتیننتال، تحت تأثیر قرار گرفتند.
بیامو، که از جمله شرکتهای آسیبدیده محسوب میشود، هشدار داد که «جنگ تجاری هیچ سودی نخواهد داشت» و خواستار توافقی ترانسآتلانتیک شد تا از «انزوای اقتصادی و موانع تجاری» جلوگیری شود.
تحلیلگران مؤسسه برنشتاین نسبت به پیامدهای این تعرفهها هشدار دادند و خاطرنشان کردند که خودروسازان باید بین جذب هزینههای اضافی یا انتقال آن به مصرفکنندگان یکی را انتخاب کنند. آنان تخمین زدند که قیمت خودروها تا ۱۲ هزار دلار افزایش یابد که این امر میتواند بر تورم در اقتصاد آمریکا فشار وارد کند.
انجمن خودروسازان اروپا نیز این تعرفهها را محکوم کرده و تأکید کرد که خودروسازان اروپایی سالها در آمریکا سرمایهگذاری کردهاند، اشتغال ایجاد نموده و درآمد مالیاتی عظیمی برای دولت آمریکا به همراه داشتهاند. زیگرید دو فریس، مدیرکل این انجمن، اظهار داشت: «ما از رئیسجمهور ترامپ میخواهیم تأثیرات گسترده اقتصادی این تصمیم را در نظر بگیرد.»
هیلدگارد مولر، رئیس اتحادیه صنعت خودروسازی آلمان (VDA)، این تعرفهها را «سیگنالی خطرناک» علیه تجارت آزاد و مبتنی بر قوانین دانست. او هشدار داد که این اقدامات موجب اختلالات جدی در زنجیرههای تأمین جهانی شده و تأثیرات منفی بر کسبوکارها و مصرفکنندگان، به ویژه در آمریکای شمالی، خواهد داشت.

او افزود: «خطر وقوع یک جنگ تجاری جهانی، همراه با پیامدهای منفی برای رشد اقتصادی، اشتغال و قیمتهای مصرفکننده، بسیار بالا است.»