چطور ChatGPT غول آموزش آنلاین را به آستانه ورشکستگی رساند؟

چگ (Chegg) که زمانی منبع اصلی کمک تحصیلی آنلاین بود، با ورود هوش مصنوعی ChatGPT و جذب کاربران به این رقیب رایگان، با کاهش شدید ارزش سهام خود مواجه شده است.

جدال چت جی پی تی و چگ (شرکت آموزش آنلاین)

شرکت «چگ (Chegg)» که زمانی انتخاب اول دانشجویان برای کمک در تکالیف بود، با سقوط ۹۹ درصدی ارزش سهامش روبرو شده است، چرا که دانشجویان برای خدمات کمک تحصیلی به هوش مصنوعی ChatGPT روی آورده‌اند.

چگونه هوش مصنوعی، چگ را با مشکل روبه‌رو کرد؟

در حالی که بسیاری از شرکت‌ها در تلاش‌اند تا بفهمند هوش مصنوعی چگونه می‌تواند تجارتشان را تغییر دهد، «چگ» در وضعیت منحصربه‌فردی قرار دارد و در تلاش است تا از زیر ضربه‌های سهمگین AI جان سالم به در ببرد. چگ، که به خاطر بانک اطلاعاتی گسترده‌اش از راه‌حل‌های درسی و امکانات آموزشی مشهور بود، در دوران همه‌گیری و با افزایش آموزش آنلاین به اوج محبوبیت رسید. اما ورود ChatGPT همه چیز را تغییر داد؛ ChatGPT که به صورت رایگان و سریع پاسخ‌های مورد نیاز دانشجویان را ارائه می‌دهد، بسیاری از کاربران چگ را به خود جذب کرد. به جای پرداخت حق اشتراک ماهانه ۱۹/۹۵ دلار، دانشجویان اشتراک‌هایشان را لغو کرده و از این ربات چت بهره می‌گیرند.

از زمان عرضه ChatGPT، چگ بیش از نیم میلیون مشترک خود را از دست داده و ۱۴/۵ میلیارد دلار از ارزش بازارش کاهش یافته است، چرا که سهامش از اوایل سال ۲۰۲۱ به شدت سقوط کرده است. سرمایه‌گذاران نگران هستند که شرکت نتواند پول کافی برای پرداخت بدهی‌هایش جمع کند. اگرچه چگ محصولات مبتنی بر هوش مصنوعی خودش را معرفی کرده است، همچنان برای اثبات ارزش خود در بازاری که ChatGPT بر آن غالب شده، تلاش می‌کند.

جوناه تانگ، دانشجوی MBA در سن دیگو، درباره مزایای ChatGPT نسبت به چگ می‌گوید:«ChatGPT رایگان، سریع و آسان است». بررسی بانک سرمایه‌گذاری نیدهام نشان داد که تنها ۳۰ درصد از دانشجویان قصد دارند از چگ در این ترم استفاده کنند، در حالی که ۶۲ درصد برنامه استفاده از ChatGPT را دارند.

استعفای مدیرعامل پس از ریزش شدید سهام

«دان روزنسویگ»، مدیر عامل سابق چگ، در ژوئن پس از کاهش شدید ارزش سهام استعفا داد و «ناتان شولتز» جای او را گرفت. شولتز با کاهش تعداد کارکنان و استراتژی‌های جدید سعی در گسترش چگ و ارائه خدمات بیشتر به دانشجویان دارد. شولتز امیدوار است چگ بتواند به دانشجویانی که به دنبال یادگیری عمیق‌تر هستند، با خدمات مشاوره و راهنمایی کمک کند.

شولتز درباره چالش‌های اخیر چگ گفت که این شرکت در حال گذر از رشد دوران همه‌گیری و همچنین سازگار شدن با تغییرات نامشخص در سیاست‌های آموزشی در قبال AI است. او باور دارد چگ می‌تواند همچنان با تمرکز بر نقاط قوت خود، ارزش منحصربه‌فردی ارائه دهد.

در همین حال، تحقیقات نشان می‌دهد ChatGPT بر تقلب تحصیلی تاثیرگذار بوده است. پژوهشگران دانشگاه ایلینوی در اربانا-شمپین دریافتند که دانشجویان به جای استفاده از سایت‌های «سرقت ادبی» مثل چگ، از ChatGPT برای تکمیل تکالیفشان استفاده می‌کنند. «پروفسور کریگ زیلز»، استاد علوم کامپیوتر این دانشگاه، مشاهده کرد که دانشجویان دیگر به دنبال پاسخ‌های آماده در اینترنت نیستند و به جای آن از ChatGPT برای تولید پاسخ استفاده می‌کنند.

چگ که ابتدا به عنوان یک تابلو اعلانات دانشجویی در دانشگاه ایالتی آیووا راه‌اندازی شد، به مرور به یک سرویس اجاره کتاب‌های درسی و سپس به ابزاری آنلاین برای کمک تحصیلی تبدیل شد. «روزنسویگ»، مدیر اجرایی سابق یاهو، چگ را به سبک یک شرکت فناوری مدیریت می‌کرد، هزینه‌های بالایی برای کارکنان پرداخت می‌کرد و حتی در یک برنامه تلویزیونی شرکت می‌کرد که به جوانان در مدیریت بدهی‌هایشان مشاوره می‌داد.

در سال ۲۰۲۲، کارکنان چگ خواستار توسعه ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی برای خودکارسازی پاسخ‌ها شدند، اما مدیران شرکت این ایده را ابتدا رد کردند و باور داشتند که پاسخ‌های نادرست ChatGPT تهدیدی جدی ایجاد نمی‌کند. اما با بهبود تکنولوژی GPT-4، داده‌های داخلی چگ نشان داد که دانشجویان به طور فزاینده‌ای از ChatGPT استفاده می‌کنند. در واقع، کیفیت برخی از پاسخ‌های GPT-4 حتی از پاسخ‌های کارشناسان انسانی چگ نیز بهتر شد.

وقتی خود چگ هم به ChatGPT روی آورد!

در پاسخ به این تهدید، روزنسویگ با مدیرعامل OpenAI، «سم آلتمن»، همکاری کرد تا سرویس «چگ‌میت» را راه‌اندازی کند؛ ابزاری که پاسخ‌های موجود چگ را با قدرت GPT-4 ترکیب می‌کند. اما با کاهش رشد مشترکان، چگ با سقوط ۴۸ درصدی سهام روبرو شد و روزنسویگ کنار رفت. چگ از آن زمان تمرکزش را از چگ‌میت برداشته و به جای آن روی ادغام هوش مصنوعی در تمام پلتفرم خود متمرکز شده است.

چگ اخیراً ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی را به کمک شرکت Scale AI توسعه داده و پاسخ‌های تحصیلی را با هزینه کمتر ارائه می‌دهد. همچنین طراحی وب‌سایت خود را تغییر داده و آن را شبیه به ChatGPT کرده است. با این حال، کاهش تعداد مشترکان همچنان ادامه دارد و درآمد چگ در سه‌ماهه دوم امسال ۱۱ درصد کاهش یافته است که بزرگترین افت از سال ۲۰۱۷ تاکنون است.

با این وجود، برخی کاربران از پاسخ‌های مبتنی بر هوش مصنوعی چگ راضی نیستند. «احمد اسالمی»، دانشجوی مهندسی کامپیوتر از عربستان سعودی، از راه‌حل ارائه شده توسط چگ ناامید شد و گفت که پاسخ ChatGPT را ترجیح می‌دهد. «احساس می‌کنم سرم کلاه رفته است!»

چگ گزارش داده که ۹۱ درصد از کاربرانش همچنان از محصول راضی هستند و شولتز تاکید دارد که هدف شرکت، کمک به دانشجویانی است که به بیش از پاسخ‌های عمومی نیاز دارند. او گفت: «ما مسیر مشخصی برای ادغام هوش مصنوعی به روش‌های مناسب برای خودمان تعیین کرده‌ایم. اکنون در مرحله اجرا هستیم.»

این مقاله را به اشتراک بگذارید
یک کامنت بگذارید