درآمد تبلیغات شرکت متا مالک اپلیکیشنهای فیسبوک، اینستاگرام و واتساپ) در سه ماهه اول سال 2024، حدود 27 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافت. این رقم نسبت به رشد 4 درصدی که در مدت مشابه سال قبل، بهبود چشمگیری داشته است.
درآمد تبلیغات در سه ماهه اول 2024 در مقایسه با 28/1 میلیارد دلار در سه ماهه اول سال گذشته، حدود 35/6 میلیارد دلار بود. این موفقیت به رشد 27 درصدی درآمد متا در سه ماهه اول 2023 کمک کرد.
مارک زاکربرگ، مدیرعامل متا گفت: «اگر به دو ابزار End-to-End مبتنی بر هوش مصنوعی، یعنی کمپینهای اپلیکیشن Advantage+ Shopping و Advantage+ نگاه کنید، درآمد حاصل از آن نسبت به سال گذشته بیش از دو برابر شده است.»
بررسی آمار تبلیغات شرکت متا
به طور میانگین در مجموع، خانواده برنامههای متا (فیسبوک، اینستاگرام، مسنجر، واتساپ)، سال به سال به صورت زیر رشد داشته است:
- میانگین قیمت هر آگهی 6 درصد افزایش یافته است.
- تعداد تبلیغات 20% افزایش یافته است.
- کاربران فعال 7 درصد افزایش یافت و به 3/24 میلیارد رسید.
تبلیغات در موتور جستجوی متا هم اضافه میشود؟
با توجه به اینکه دستیار هوش مصنوعی متا اکنون نتایج جستجوی گوگل و مایکروسافت بینگ را شامل می شود، از زاکربرگ پرسیده شد:«آیا هوش مصنوعی متا میتواند دلارهای تبلیغاتی جستجو را در مقطعی در آینده به ارمغان بیاورد؟» او در پاسخ گفت:«ما روی تبلیغات جستجو یا هر چیز دیگری کار نمی کنیم. من فکر می کنم که این یک تجارت کاملاً متفاوت خواهد بود.
من فکر میکنم که در تعاملات هوش مصنوعی متا در طول زمان توانایی داشتن تبلیغات و محتوای پولی وجود خواهد داشت و همچنین افراد میتوانند برای آن هزینه اشتراک بپردازند، چه برای مدلهای بزرگتر یا رایانش بیشتر یا برخی از ویژگیهای ممتاز و … . اما فعلا برای همه اینها خیلی زود است.»
رشد قابل توجه متا
متا رشد تبلیغاتی قوی داشت که شاید نشانه خوبی برای صنعت باشد. اما علاوه بر افزایش درآمد از حوزه تبلیغات، این شرکت در حوزههای دیگری هم از جمله موارد زیر حضور چشمگیری داشته است:
- سرمایهگذاریهای متا در هوش مصنوعی در حال تسریع است و قصد دارد امسال بین 35 تا 40 میلیارد دلار هزینه کند.
- «دهها میلیون نفر» از هفته گذشته دستیار هوش مصنوعی متا را امتحان کردهاند.
- تردز با 150 میلیون کاربر فعال ماهانه، اکنون تعداد کاربران بیشتری از شبکه اجتماعی ایکس دارد. احتمالاً به همین دلیل است که متا به دنبال راه اندازی تبلیغات در Threads در اواخر امسال است.