هند در مسیر پیشتازی بازار نفت جهانی قرار دارد

هند با رشد اقتصادی و تقاضای انرژی بالا، جایگاه چین را به‌عنوان موتور محرک اصلی بازار جهانی نفت تصاحب می‌کند.

واردات نفت هند - اسکله نفتی

تا پایان سال جاری، هند برای اولین بار از نظر رشد تقاضای نفت از چین پیشی خواهد گرفت. در سال ۲۰۲۴، مصرف نفت در هند پیش‌بینی می‌شود که با ۲۲۰ هزار بشکه در روز افزایش یابد و در سال ۲۰۲۵ به ۳۳۰ هزار بشکه در روز برسد. در همین حال، رشد تقاضای نفت چین به ۲۲۰ هزار بشکه در روز در سال ۲۰۲۴ و ۲۵۰ هزار بشکه در روز در سال ۲۰۲۵ کاهش خواهد یافت. به گفته آژانس اطلاعات انرژی (EIA)، این نخستین بار در ۲۵ سال گذشته است که چین رهبری جهان در رشد مطلق تقاضای نفت را از دست خواهد داد.

رشد تجمعی تقاضای نفت چین در سال‌های ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ به ۵۵۰ هزار بشکه در روز خواهد رسید که تقریباً نصف افزایش ۱/۰۴ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۲۳ است. این کاهش به دلیل از بین رفتن اثرات بهبود اقتصادی پس از همه‌گیری کووید-۱۹ رخ داده است. پس از کاهش محدودیت‌های مرتبط با همه‌گیری در سال ۲۰۲۳، سفرهای هوایی افزایش یافت: گردش مسافران در سال ۲۰۲۳ به میزان ۷/۱٪ از سطح پیش از همه‌گیری فراتر رفت، در حالی که این مقدار در سال ۲۰۲۲، ۵۴/۴٪ کمتر از سطح پیش از همه‌گیری بود. با این حال، این رشد در سال ۲۰۲۴ کاهش یافته است و گردش مسافران در ۹ ماه نخست سال تنها ۱۳/۲٪ افزایش یافته است.

شتاب کلی اقتصادی چین نیز کاهش یافته است. رشد تولید ناخالص داخلی از ۵/۲٪ در سال ۲۰۲۳ به ۴/۸٪ در سال ۲۰۲۴ کاهش یافته و طبق پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول (IMF) در سال ۲۰۲۵ به ۴/۵٪ خواهد رسید.

عوامل دیگر، از جمله برقی‌سازی خودروها و تغییر به کامیون‌های گاز طبیعی مایع (LNG)، نیز در کاهش تقاضای نفت چین نقش دارند. خودروهای برقی و هیبریدی بیش از ۵۰٪ از فروش خودروهای جدید را در ماه‌های اخیر تشکیل داده‌اند، که این رقم افزایش چشمگیری نسبت به کمتر از ۵٪ در ابتدای همه‌گیری کووید-۱۹ است. در نتیجه، تقاضای بنزین خودرویی در چین در آگوست ۲۰۲۴ به میزان ۱۴٪ کاهش سالانه داشته و به ۳/۲ میلیون بشکه در روز رسیده است. همزمان، فروش کامیون‌های LNG در نیمه اول سال ۲۰۲۴ بیش از دو برابر شده و به ۱۰۹ هزار دستگاه رسیده است که باعث کاهش بیشتر مصرف سوخت دیزل شده است.

رشد تقاضای نفت در هند

در مقابل، هند شاهد رشد قوی اقتصادی به همراه پذیرش کندتر حمل‌ونقل برقی است. صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی می‌کند که تولید ناخالص داخلی هند در سال ۲۰۲۴ با ۷٪ و در سال ۲۰۲۵ با ۶/۵٪ رشد کند. خودروهای برقی و هیبریدی تنها ۲۵٪ از فروش خودروهای جدید در سال ۲۰۲۳ را تشکیل داده‌اند، در حالی که این رقم در چین ۳۸٪ بوده است، و تنها ۰/۳٪ از کل ناوگان خودروهای هند را تشکیل می‌دهند، در مقایسه با ۷/۶٪ در چین.

جمعیت رو به رشد هند نیز به افزایش تقاضای انرژی کمک می‌کند. بین سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۳، جمعیت هند ۲/۴٪ افزایش یافته و به ۱/۴۲۹ میلیارد نفر رسیده است، در حالی که جمعیت چین در همین مدت ثابت مانده و در سطح ۱/۴۱۱ میلیارد نفر باقی مانده است.

شهرنشینی یکی دیگر از عوامل کلیدی است. در سال ۲۰۲۳، ۶۵٪ از جمعیت چین در مناطق شهری زندگی می‌کردند، در حالی که این رقم در هند تنها ۳۶٪ بود. این فاصله ظرفیت قابل‌توجهی برای رشد ایجاد می‌کند که انتظار می‌رود تقاضا برای محصولات نفتی در صنایع پتروشیمی، ساخت‌وساز و حمل‌ونقل را افزایش دهد.

در نتیجه، هند آماده است که در نیمه دوم این دهه به موتور اصلی رشد بازار جهانی نفت تبدیل شود.

منابع:Global Energy
این مقاله را به اشتراک بگذارید
یک کامنت بگذارید