صادرات ژاپن در ماه اوت همچنان ضعیف بود و فشار تعرفههای آمریکا همراه با کاهش تقاضا برای خودرو و تجهیزات ساخت تراشه اثر خود را نشان داد.
صادرات به آمریکا نسبت به سال قبل نزدیک به ۱۴٪ افت کرده و برای پنجمین ماه متوالی کاهش یافته است. این افت پس از کاهش ۱۰/۱ درصدی در ماه ژوئیه رخ میدهد. مازاد تجاری ژاپن با آمریکا نیز بیش از نصف شد و ۵۰/۵٪ کاهش یافت.
از طرفی خودروسازان با کاهش قیمتها تلاش کردهاند اثر تعرفهها را جبران کنند، اما حجم صادرات همچنان پایین آمده است. در ماه اوت صادرات خودرو به آمریکا از نظر تعداد ۹/۵٪ و از نظر ارزش ۲۸/۴٪ کمتر شد.
این در حالی است که تعرفه خودرو پس از توافق اخیر دو کشور از ۲۷/۵٪ به ۱۵٪ کاهش یافت، اما این نرخ همچنان بسیار بالاتر از سطح پیشین یعنی ۲/۵٪ است. همین موضوع باعث شده است رقابت قیمتی ژاپنیها در بازار آمریکا تضعیف شود و احتمالاً صادرات خودرو باز هم کاهش یابد.
در مجموع، کل صادرات ژاپن در اوت نسبت به سال گذشته ۰/۱٪ افت کرد. این چهارمین ماه متوالی کاهش بود، هرچند کمتر از افت ۲/۶٪ در ژوئیه و بهتر از پیشبینیها برای کاهش ۱/۹٪ بوده است. با این حال، تعرفه ۱۵٪ آمریکا بر بیشتر کالاهای ژاپنی همچنان چشمانداز تجارت را مبهم کرده است.
اکنون توجهها به تصمیم بانک مرکزی ژاپن معطوف شده است. انتظار میرود نرخ بهره در سطح ۰/۵٪ ثابت بماند. با این حال، اینکه چه زمانی افزایش بعدی نرخ بهره انجام شود، بستگی به دادههای اقتصادی، روند سرمایهگذاری و میزان رشد دستمزدها دارد.
هرچند فشار تعرفهها ممکن است سود شرکتهای تولیدی را کاهش دهد، اما روند کلی دستمزدها احتمالاً حفظ خواهد شد؛ زیرا حدود ۸۰٪ نیروی کار ژاپن در بخش خدمات فعالیت میکنند که کمتر از تولیدکنندگان تحت تأثیر تعرفهها قرار میگیرد.


