شرکت نایکی اعلام کرده در نتیجه تعرفههایی توسط دونالد ترامپ اعمال شده، با افزایش هزینهای حدود ۱ میلیارد دلار مواجه خواهد شد. در واکنش به این فشارها، این غول پوشاک ورزشی تصمیم گرفته میزان تولید خود در چین را کاهش داده و بخشی از فعالیتهای تولیدی را به کشورهای دیگر منتقل کند.
نایکی که در یک سال گذشته با افت ۳۳ درصدی ارزش بازار نیز روبرو بوده، برای جبران این فشارها برنامههایی چون افزایش قیمت در بازار آمریکا و کاهش هزینههای داخلی را در دستور کار قرار داده است.
متیو فرِند، مدیر مالی نایکی، گفت: «تعرفههای جدید یک مانع هزینهای جدی برای ما ایجاد کردهاند. با توجه به نرخهای فعلی، افزایش هزینهای معادل حدود ۱ میلیارد دلار پیشبینی میشود. تلاش داریم بهمرور این فشارها را خنثی کنیم.»
در سال گذشته، حدود ۶۰ درصد از پوشاک نایکی در ویتنام، چین و کامبوج تولید شده و ۹۵ درصد از کفشهای این برند نیز در ویتنام، اندونزی و چین ساخته شدهاند.
فرِند افزود: «روابط محکمی با کارخانههای طرف قرارداد داریم و تیم ما تجربه کافی برای مدیریت بحرانها را دارد. نایکی همواره از پرداختکنندگان اصلی تعرفههای واردات در آمریکاست. به همین دلیل ترکیب منابع تأمین خود را بازنگری و تولید را بین کشورها بازتوزیع میکنیم تا فشار هزینهها کاهش یابد.»
با وجود تعرفه ۶۰ درصدی بر بخشی از واردات که حدود ۱۶ درصد از کفشهای نایکی در آمریکا را شامل میشود، فرند تأکید کرد که حفظ ظرفیت و کیفیت تولید همچنان از اولویتهای شرکت است.
او همچنین از برنامهریزی برای اعمال «افزایش قیمت هدفمند» در بازار آمریکا از پاییز امسال خبر داد و گفت که کاهش هزینههای سازمانی نیز در دستور کار است.
این اظهارات همزمان با انتشار ضعیفترین عملکرد سهماهه نایکی در بیش از سه سال گذشته مطرح شد؛ درآمد شرکت در سهماهه منتهی به پایان ماه مه با افتی ۱۲ درصدی به ۱۱/۱ میلیارد دلار رسید.
الیوت هیل، مدیرعامل نایکی، گفت: «نتایج مطابق پیشبینی ما بود، اما از موقعیت فعلی رضایت نداریم.»
مامتا والچها، تحلیلگر شرکت Quilter Cheviot، نیز اظهار داشت: «نایکی همچنان با افت عملکرد روبروست و سهماهه چهارم آن ضعیفترین فصل در دستکم بیست سال اخیر بوده است.» او افزود: «نایکی احتمالاً به کف عملکردی خود نزدیک شده، اما فشارهای پس از همهگیری و تهدید تعرفهها همچنان چالشزا هستند.»


