رنو و نیسان در حال بررسی احیای اتحاد ۲۶ ساله خود هستند؛ اتحادی که پس از تغییرات اخیر مدیریتی در دو شرکت و بحران مالی در نیسان دوباره مورد بازنگری قرار گرفته است.
مدیرعامل پیشین رنو قصد داشت سهم این شرکت در نیسان را کاهش دهد چون رابطه دو طرف پس از بازداشت رئیس سابق نیسان در سال ۲۰۱۸ تیره شده بود، اما خروج او باعث آغاز گفتوگوهای تازه برای احیای توافق اتحاد شد.
این مذاکرات پس از بازنگری سال ۲۰۲۳ در ساختار اتحاد انجام میشود؛ زمانی که رنو پذیرفت سهم خود در نیسان را که زمانی به ۴۳ درصد میرسید به ۱۰ درصد برساند. رنو اکنون نزدیک به ۳۶ درصد از نیسان را در اختیار دارد که شامل ۱۸/۷ درصد سهم در یک صندوق فرانسوی است و حق رأی آن به ۱۵ درصد محدود شده است.
کاهش قیمت سهام نیسان و درخواست رنو برای سود یا مزیت اضافه در فروش، این کار را دشوار کرده بود. رنو در ابتدای امسال ۹/۵ میلیارد یورو از ارزش سهم خود در نیسان را از دست داد. قیمت سهام نیسان نیز طی یک سال گذشته ۲۵ درصد سقوط کرده و این شرکت با تعطیلی چند کارخانه و حذف ۲۰ هزار شغل در حال تجربه یک بازساخت بزرگ است.
با رفتن مدیرعامل سابق رنو و ورود فرانسوا پروووست، فضای تازهای برای ارزیابی دوباره اتحاد ایجاد شده است. او در یک رویداد در پاریس اعلام کرد که مشارکتها راهی برای جبران مقیاس کوچک رنو در مقایسه با خودروسازان بزرگی مانند استلانتیس و مرسدس بنز است. یک سخنگوی رنو نیز گفت پروووست و مدیرعامل جدید نیسان، ایوان اسپینوسا، به طور منظم درباره همکاریهای دو طرف گفتوگو میکنند.
پروووست پیشتر مسئول همکاریهای رنو با دیگر گروهها بود و رنو اخیراً دامنه همکاری خود با خودروساز چینی جیلی را در برزیل گسترش داده است. به گفته افراد آگاه، رفتن مدیرعامل پیشین راه را برای باز شدن امکانهای تازه در اتحاد فراهم کرده و مدیرعامل جدید گرایش بیشتری به تقویت همکاری دارد.
رنو همچنین تصمیم گرفته کنترل کامل شرکت مشترک خود با نیسان در هند را در دست بگیرد؛ اقدامی که به نیسان برای جذب سرمایه کمک کرده و جایگاه رنو را در بازاری مهم تقویت میکند. نیسان همچنان در این کارخانه تولید خواهد کرد.
نیسان نیز نسخهای از خودروی تمامبرقی توئینگو را بر پایه پلتفرم رنو در کارخانه دوئه در شمال فرانسه میسازد. این دو شرکت همچنین با میتسوبیشی موتورز اتحاد دارند. منابع آگاه میگویند پروژههای مشترک بیشتری در راه است و نیسان در شرایط عملکردی دشوار به دنبال فرصتهای بیشتر برای تولید مشترک خودرو با شرکای مختلف است. نیسان تأکید کرده که اتحاد «ستون اصلی کسبوکار» این شرکت است و دو طرف روی «چند پروژه راهبردی با ارزش بالا» کار میکنند.
رنو در ماه آوریل نمایندگان خود در هیئتمدیره نیسان را تغییر داد و اعضایی را منصوب کرد که وظیفه حمایت از بازگشت مالی نیسان را بر عهده دارند. به گفته منابع آگاه، هنوز برای اعلام پروژههای مشخص زود است اما رنو میتواند از گستره جغرافیایی نیسان، به ویژه در آمریکا، بهره ببرد؛ جایی که رنو حضور ندارد. اسپینوسا همچنین گفته که توسعه مشترک محصولات با هوندا در آمریکا را بررسی میکند، با وجود اینکه مذاکرات ادغام دو شرکت در اوایل امسال شکست خورد.
رنو پیشتر پیشنهاد ادغام بین هوندا و نیسان را رد کرده بود زیرا در آن «هیچ سود یا مزیت اضافهای» در نظر گرفته نشده بود. یک مقام ارشد نیسان گفت که صحبت از افزایش دوباره مالکیت متقابل نیست، اما «راههای زیادی برای گسترش همکاری» وجود دارد.


