شرکت خودروسازی برقی چینی BYD که در ماههای اخیر توانسته سهم بازار قابل توجهی از تسلا بگیرد، پس از اعلام کاهش قیمت برخی از مدلهای خود، با افت شدید ارزش سهام روبرو شد. روز دوشنبه، سهام BYD در بازار هنگکنگ ۸.۵ درصد سقوط کرد، با وجود اینکه از ابتدای سال ۲۰۲۵ تاکنون رشد ۵۹ درصدی را تجربه کرده بود. در همین بازه، سهام تسلا ۱۵ درصد افت داشته است.
همزمان، سهام دیگر خودروسازان چینی نیز کاهش یافت. سهام Li Auto بیش از ۳ درصد، Geely حدود ۹ درصد و Great Wall Motor نیز ۸ درصد افت کردند.
BYD در تاریخ ۲۳ مه طی یک پست در شبکه اجتماعی چینی ویبو، از آغاز تخفیفهای تابستانی برای چند مدل خودرو خبر داد. برای نمونه، قیمت مدل Seagull Smart Driving Edition که یک هاچبک جمعوجور برقی است، از ۶۹,۸۰۰ یوان (۹,۶۸۸ دلار) به ۵۵,۸۰۰ یوان (۷,۶۵۶ دلار) کاهش یافت. تحلیلگران سیتی بنک پیشبینی میکنند که سایر خودروسازان چینی نیز در پی این اقدام، قیمتهای خود را پایین خواهند آورد. طبق اعلام BYD، بعد از اعلام این تخفیفها، مراجعه مشتریان به نمایندگیها بین ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش یافته است.

طبق گزارش شرکت دادهپردازی JATO Dynamics، BYD در ماه آوریل برای نخستین بار در بازار اروپا از تسلا پیشی گرفت. این شرکت ۷,۲۳۱ خودروی تمامبرقی به ثبت رساند که نسبت به سال قبل ۱۶۹ درصد رشد داشته، در حالی که ثبتنام خودروهای تسلا با ۴۹ درصد کاهش به ۷,۱۶۵ دستگاه رسید. همچنین، BYD در برخی کشورهای اروپایی مانند اسپانیا، فرانسه و بریتانیا از برندهایی مثل فیات و سئات پیشی گرفته است.
فروش تسلا در اروپا تحت فشار است. برخی تحلیلگران، حمایت سیاسی ایلان ماسک از دونالد ترامپ و عرضه مدل جدید از خودرو Model Y را از دلایل اصلی این افت میدانند. اگرچه اروپا بازار اصلی تسلا نیست، این شرکت در بازار چین نیز با رقابت فزایندهای روبروست.
تحلیلگران بانک UBS معتقدند در میان خودروسازان چینی، تنها BYD توانسته به یک برند جهانی واقعی تبدیل شود و حتی با وجود موانع تجاری رو به رشد، در بازارهای بینالمللی حضور موفقی داشته باشد. آنها تأکید میکنند که تسلا نهتنها در اروپا، بلکه در چین نیز در حال از دست دادن سهم بازار خود است.