شرکت تسلا اعلام کرد که با وجود ثبت رکوردی در فروش سهماهه چهارم سال ۲۰۲۴، برای اولین بار در یک دهه اخیر، فروش سالانه خودروهایش کاهش یافته است.
این شرکت در سال گذشته ۱/۷۹ میلیون خودرو فروخت، که کمتر از مجموع سال ۲۰۲۳ و پیشبینیهای تحلیلگران بود. افت عملکرد تسلا، حتی در میان توجه رو به افزایش به فناوری خودران و ارتباطات نزدیک ایلان ماسک با دونالد ترامپ، نشاندهنده چالشهای واقعی پیش روی تولیدکنندگان خودروهای برقی (EV) است.
کاهش تقاضای مصرفکنندگان برای خودروهای برقی، فروش آنها را با مشکل مواجه کرده است، چالشی که در صورت کاهش مشوقهای فدرال برای خودروهای برقی توسط ترامپ میتواند تشدید هم شود.
پس از اعلام این خبر، سهام تسلا در معاملات نیویورک صبح امروز ۵/۸٪ کاهش یافت. این افت در حالی اتفاق افتاد که سهام شرکت در طول سال ۲۰۲۴ با ۶۳٪ افزایش همراه بود.
عملکرد سهماهه چهارم تسلا
در سهماهه منتهی به ۳۱ دسامبر، تسلا ۴۹۵,۵۷۰ خودرو تحویل داد، که با رقم ۵۱۲,۲۷۷ پیشبینی تحلیلگران فاصله داشت. این شرکت به حدود ۵۱۵,۰۰۰ تحویل در این سهماهه نیاز داشت تا به هدف «رشد جزئی» برای سال ۲۰۲۴ دست یابد.
فروش ترکیبی مدل ۳ و مدل Y تسلا شامل ۴۷۱,۹۳۰ تحویل در سهماهه چهارم بود، در حالی که دسته «مدلهای دیگر»، شامل مدل X، مدل S و سایبرتراک، ۲۳,۶۴۰ فروش داشت. ایالات متحده و چین همچنان بازارهای اصلی تسلا هستند.
دن لوی، تحلیلگر موسسه مالی بارکلیز، در گزارشی اشاره کرد که دادهها، بهویژه با ترکیب کنونی محصولات تسلا، چالشهای مداوم برای رشد این شرکت در سال ۲۰۲۵ را نشان میدهد.
چالشهای سال ۲۰۲۴
تسلا در سال ۲۰۲۴ با موانع متعددی، از جمله آتشسوزی در کارخانه برلین، اختلالات لجستیکی و کاهش کلی فروش خودروهای برقی، روبرو شد. در ماه آوریل، این شرکت بیش از ۱۰٪ از نیروی کار خود، از جمله کارکنان فروش را تعدیل نیرو کرد.
با وجود این مشکلات، تسلا در طول سال خوشبین ماند و رشد جزئی تا ماه اکتبر را پیشبینی کرد. این شرکت در پایان سال مجموعهای از تخفیفها و پیشنهادات، از جمله تأمین مالی، شارژ و قراردادهای اجارهای، ارائه داد تا بتواند فروش را افزایش دهد.
چشمانداز برای سال ۲۰۲۵
ماسک اهداف بلندپروازانهای برای سال ۲۰۲۵ تعیین کرده است، از جمله پیشبینی رشد ۲۰ تا ۳۰ درصدی، که توسط یک خودروی ارزانتر و پیشرفت در فناوری خودران پشتیبانی میشود. تسلا جزئیات محدودی درباره این خودروی جدید، از جمله طراحی و قیمت آن، ارائه داده است.
تردیدها نسبت به توانایی تسلا در دستیابی به این اهداف همچنان وجود دارد، بهویژه اگر ترامپ مشوقهای مالیاتی خودروهای برقی را کاهش دهد. رئیسجمهور منتخب سیاستهای خودروهای برقی دولت بایدن را مورد انتقاد قرار داده است.
ایلان ماسک پیشتر در مورد سیاستهای بایدن گفته بود که در کوتاهمدت به تسلا آسیب میرساند اما تأثیر بیشتری بر رقبا خواهد داشت،
از سوی دیگر، پیشبینی میشود کاهش مقررات فدرال برای خودروهای خودران توسط ترامپ به برنامه روبوتاکسی تسلا کمک کند. ایلان ماسک که در انتخابات سال ۲۰۲۴ به عنوان یکی از حامیان برجسته حزب جمهوریخواه ظاهر شد، اکنون بخشی از دایره مشاوران ترامپ شده است.
رقابت با چینیها
سلطه تسلا در بازار خودروهای برقی با رقابت فزایندهای، بهویژه از سوی شرکت خودروسازی چینی BYD، مواجه است که در سال ۲۰۲۴ تعداد ۴/۲۵ میلیون خودروی برقی و هیبریدی به فروش رساند. BYD بهطور قابل توجهی فاصله با تسلا را بهعنوان بزرگترین تولیدکننده خودروهای برقی جهان کاهش داده است.
حادثه سایبرتراک
سایبرتراک تسلا این هفته پس از یک انفجار مرگبار در خارج از هتل ترامپ در لاسوگاس خبرساز شد که منجر به کشته شدن یک نفر و زخمی شدن چندین نفر شد.
ایلان ماسک در شبکههای اجتماعی اعلام کرد که انفجار در حادثه لاسوگاس، به دلیل یک جسم خارجی در قسمت بار کامیون، رخ داده و ارتباطی با خود خودرو ندارد.
عملکرد بخش انرژی تسلا
بخش انرژی تسلا در سال ۲۰۲۴ یک رکورد ثبت کرد و ۳۱/۴ گیگاوات ساعت (GWh) محصولات انرژی، از جمله ۱۱ GWh فقط در سهماهه چهارم، ارائه داد. این رقم افزایش قابل توجهی نسبت به ۱۴/۷ GWh در کل سال ۲۰۲۳ داشت.
با وجود مواجهه با چالشها، تسلا همچنان به پیشرفت در تولید خودرو و راهکارهای انرژی، ادامه میدهد.