تسلا اعلام کرد که درآمد سه ماهه اول میلادی 48 درصد کاهش یافته است اما به سرمایهگذاران شرکت خود اطمینان داد که قصد دارد مدل ارزانتری از خودرهای برقی را در سال آینده عرضه کند تا کمبود فروش را جبران و آنها را برای ادامه همکاری امیدوار نگه دارد.
تسلا با اعلام این خبر که قصد دارد با تولید مدلی با قیمت پایینتر در نیمه دوم سال 2025، سهم بازار خود را گسترش دهد به برخی سرمایهگذاران دلگرمی داد.
تسلا جزئیات زیادی در مورد این مدل جدید و ارزانتر، مانند قیمت هدف یا حجم تولید آن، ارائه نکرده است.
ایلان ماسک: ما فراتر از یک شرکت خودروسازی هستیم
ماسک برای امیدوار نگه داشتن سرمایه گذاران به قابلیتهای هوش مصنوعی و فناوری خودران خودروهای این شرکت اشاره کرد. او از برنامههای این شرکت برای رباتهای انساننمای هوشیار و چشماندازش از ناوگانی متشکل از میلیونها «روبوتاکسی» بدون راننده که گفت:«مسافرانی که سوار این خودروی بدون راننده میشوند، همانند سوار شدن به یک آسانسور راحت خواهند بود.»
او گفت: «ما واقعاً باید به عنوان یک شرکت رباتیک هوش مصنوعی در نظر گرفته شویم. اگر برای تسلا به عنوان یک شرکت خودروسازی ارزش قائل هستید، این چارچوب اشتباهی است و با این تفکرات اشتباه من فکر می کنم که نباید در این شرکت سرمایه گذار باشید.»
اما این روش گفتمان، هوشمندی ایلان ماسک را برای امیدوار نگه داشتن سرمایهگذاران حتی از زمانی که این شرکت در آغاز هنوز از نظر مالی با مشکلاتی روبرو بود، با نوید نوآوری و تکیه بر فناوریهای مدرن نشان میدهد.
مشکلات تسلا در بازار سرمایه
کاهش ارزش سهام حتی سهامگذاران اصلی این سهم را نگران آینده ارزشمندترین خودروساز جهان کرده است. تسلا همچنین با رقابت فزایندهای از سوی خودروسازان معتبر غربی و خودروسازان چینی که خودروهای برقی ارزان قیمت را عرضه می کنند، مواجه است. در سه ماه پایانی سال گذشته، تسلا عنوان خود به عنوان بزرگترین سازنده خودروهای برقی در جهان را به خودروساز چینی BYD از دست داد.
پس از آنکه رویترز در اوایل این ماه گزارش داد که تسلا به دلیل رقابت با چین، طرحهای خود را برای مدل ارزانتر، که عموماً به آن تسلا مدل 2 میگویند، کنار میگذارد، ایلان ماسک، مدیرعامل این شرکت بدون ارائه جزئیات برنامههای شرکت در توییتی نوشت: «رویترز (دوباره) دروغ میگوید.» اما در ماه ژانویه، او هشدار داد که خودروسازان چینی میتوانند رقبای خود را با خودروهای برقی ارزانقیمت نابود کنند.
درآمد خالص تعدیل شده تسلا به 1/5 میلیارد دلار یا 45 سنت در هر سهم رسید. تحلیلگران سود هر سهم را 49 سنت پیشبینی کرده بودند. این کمترین سود سه ماهه تعدیل شدهای بود که تسلا از سه ماهه اول سال 2021 گزارش کرده بود با این مورد که زمانی که بیماری همهگیر کرونا و اختلالات زنجیره تامین کالا هنوز بر نتایج و قیمتهای سهم تأثیر میگذاشت.
این شرکت همچنین گفت که دارای جریان نقدی منفی 2/5 میلیارد دلاری است و اشاره کرد که در سه ماهه اول چالش های متعددی را تجربه کرده است، از درگیری در دریای سرخ، که باعث شد کشتیهایی که از آسیا به اروپا می رفتند مسیر طولانیتری را با دور زدن آفریقا انتخاب کنند، تا آتش سوزی در کارخانه خود در آلمان از علتهای اصلی مشکلات مالی این شرکت هستند.