افت شدید فروش تسلا در چین همزمان با اوج‌گیری رقبای داخلی

فروش تسلا در چین به کمترین حد سه سال اخیر رسید و رقبای داخلی با قیمت‌های پایین و فناوری‌های نوین بازار را تصاحب می‌کنند.

تسلا در چین

فروش تسلا در چین در اکتبر به پایین‌ترین سطح سه سال اخیر رسید و نشانه‌ای از تشدید مشکلات این خودروساز آمریکایی در رقابتی‌ترین بازار خود بود. این شرکت طبق داده‌های انجمن خودروهای سواری چین ۲۶٬۰۰۶ دستگاه فروخت که کاهش سالانه ۳۶ درصدی و افت سهم بازار به ۳/۲ درصد است؛ رقمی که ماه قبل ۸/۷ درصد بود. این روند نگرانی‌ها درباره نخستین افت سالانه فروش تسلا در چین از زمان آغاز تولید در ۲۰۱۹ را افزایش داده است.

این افت همزمان با گسترش سریع محصولات رقبای چینی مانند BYD، شیائومی، NIO، لی‌اتو و لیپ‌موتور رخ می‌دهد. مدل‌های جدید شیائومی رکورد فروش فصل را ثبت کرده و حتی سودآور شده‌اند و شاسی‌بلند کم‌هزینه C10 از لیپ‌موتور که حدود نصف قیمت مدل Y تسلاست با حمایت سرمایه‌گذاری مشترک با استلانتیس محبوبیت گسترده‌ای یافته است. این شرکت‌ها با قیمت‌های پایین‌تر و امکانات پیشرفته که متناسب با سلیقه خریداران چینی است، تسلا را از همه طرف تحت فشار قرار داده‌اند.

اتکای تسلا به مدل‌های قدیمی‌تر نیز آن را در برابر سرعت بالای نوآوری در بازار چین آسیب‌پذیر کرده است. مدل ۳ و مدل Y در برابر رقبای تازه‌طراحی‌شده و مجهز به فناوری‌های هوشمند، که مشتریان چینی به آن‌ها علاقه دارند، قدیمی‌تر به نظر می‌رسند. با وجود مجموعه‌ای از کاهش قیمت‌ها و مشوق‌ها، خریداران بیش از پیش به سراغ خودروهای برقی ساخت داخل می‌روند که مقرون‌به‌صرفه‌ترند و خدمات پس از فروش بهتری ارائه می‌کنند.

با این حال تسلا همچنان بازیگری مهم است. مدل Y در اکتبر ششمین خودروی پرفروش چین بود و ایلان ماسک اعلام کرد انتظار دارد نرم‌افزار «رانندگی کاملا خودکار» تسلا تا اوایل ۲۰۲۶ در چین مجوز بگیرد. با وجود این، هشدار داده می‌شود که اگر تسلا مدل‌های تازه یا بومی‌سازی قابل توجه ارائه نکند، ممکن است از یکی از پویاترین بازارهای خودرو برقی جهان عقب بماند.

این مقاله را به اشتراک بگذارید
بدون دیدگاه