ورود خودروی‌های بسیار کوچک ژاپنی به آمریکا دشوار است

ترامپ قصد دارد تولید خودروهای کوچک ژاپنی «کی» در آمریکا را ممکن کند، اما محدودیت‌های ایمنی و بازار مانع بزرگی است.

خودروی ژاپنی بسیار کوچک - کی

خودروهای کوچک و سبک ژاپنی که به «کی» معروف‌اند، به دلیل اندازه جمع‌وجور و ظاهر دوست‌داشتنی‌شان محبوبیت زیادی دارند و اکنون طرفدار تازه‌ای پیدا کرده‌اند: دونالد ترامپ! او این خودروها را «بسیار بامزه» توصیف کرد و در پستى در شبکه اجتماعی خود نوشت که «تولید خودروهای کوچک در آمریکا را تأیید کرده است».

اما اینکه این خودروها واقعاً وارد بازار آمریکا شوند، آسان نیست. این خودروها که از ۱۹۴۹ در ژاپن رواج یافتند، موتورهای ۶۶۰ سی‌سی دارند و به دلیل اندازه محدود، شامل مالیات و بیمه کمتر می‌شوند. با این حال وزن بسیار کم آنها باعث می‌شود با استانداردهای ایمنی الزامی در آمریکا سازگار نباشند و برخی مدل‌های قدیمی حتی کیسه هوا هم ندارند.

با وجود این محدودیت‌ها، علاقه در آمریکا در حال افزایش است. بر اساس مقرراتی که برای خودروهای کلاسیک وجود دارد، آمریکایی‌ها می‌توانند مدل‌های بیش از ۲۵ سال را وارد کنند و سال گذشته حدود ۷۵۰۰ خودرو از این نوع به آمریکا آمد.

ترامپ در جلسه‌ای با خودروسازان آمریکایی گفت در سفر اخیرش به ژاپن دوباره این خودروها را دیده و پرسیده چرا نمی‌توان آنها را به آمریکا آورد. وزیر حمل‌ونقل نیز گفت بخشی از علاقه ترامپ، نگرانی از قیمت بالای خودروهای آمریکایی است. در ژاپن یک خودروی نو از این نوع حدود ۱۰هزار دلار قیمت دارد و مدل‌های دست‌دوم حتی کمتر از نصف این مبلغ‌اند، درحالی‌که میانگین قیمت خودروی نو در آمریکا از ۵۰هزار دلار گذشته است.

برای اینکه شرکت‌ها بتوانند این خودروها را در آمریکا بفروشند یا تولید کنند، باید تغییراتی اساسی رخ دهد. به‌روزرسانی قانون ایمنی وسایل نقلیه مصوب ۱۹۶۶ بعید است و تدوین مقررات جدید هم ماه‌ها یا حتی سال‌ها طول می‌کشد. امکان دریافت معافیت محدود تا ۲۵۰۰ دستگاه وجود دارد، اما این مسیر معمولاً مخصوص خودروهای آزمایشی است. علاوه بر آن، برخی ایالت‌ها اجازه رانندگی این خودروها در بزرگراه‌ها را نمی‌دهند و بیمه آنها نیز دشوار است.

با این حال برخی علاقه‌مندان با واردات مدل‌های قدیمی و افزودن تجهیزات ایمنی مثل سپرهای فولادی از آنها استفاده می‌کنند و باور دارند «عملی‌ترین خودروهایی» هستند که می‌توان خرید.

بزرگ‌ترین مانع اما شاید خود خودروسازان آمریکایی باشند، زیرا بازار آمریکا به سمت خودروهای بزرگ و لوکس‌تر رفته که سودآوری بیشتری دارند. شرکت‌های فورد، جنرال‌موتورز، نیسان و تویوتا نیز در پاسخ به پرسش‌ها فقط بر تنوع محصولات فعلی یا بررسی فرصت‌ها تأکید کردند و برنامه‌ای برای تولید خودروهای کی اعلام نکردند.

در نهایت، گرچه نگرانی درباره ایمنی این خودروهای کوچک وجود دارد، اما کارشناسان می‌گویند خودروهای بزرگ‌تر لزوماً جاده‌ها را ایمن‌تر نکرده‌اند و حتی افزایش وزن خودروها می‌تواند خطرات بیشتری ایجاد کند. به باور آنها، اگر خودروها سبک‌تر بودند، شاید شرایط کلی جاده‌ها بهتر می‌شد.

این مقاله را به اشتراک بگذارید
بدون دیدگاه