تولید خودرو و خودروهای تجاری در بریتانیا در ماه اکتبر حدود ۳۰/۹ درصد کاهش یافت و به ۶۲ هزار و ۱۱۶ دستگاه رسید. این افت عمدتا نتیجه پیامدهای حمله سایبری به بزرگترین خودروساز این کشور و مشکلات ساختاری در صنعت خودرو است.
تولید خودروهای سواری ۲۳/۸ درصد کاهش یافت و با ۵۹ هزار و ۱۰ دستگاه، حدود ۱۸ هزار و ۴۷۴ خودرو کمتر از سال گذشته تولید شد. این نخستین ماه از آغاز دوباره تدریجی تولید پس از حمله سایبری پاییزی است. تولید برای بازار داخلی ۱۰/۶ درصد و صادرات ۲۷/۱ درصد افت کرد و ارسال خودرو به بازارهای اصلی مانند اتحادیه اروپا، آمریکا و ژاپن کاهش یافت، هرچند صادرات به ترکیه و چین افزایش داشت.
تولید خودروهای تجاری با سقوطی شدیدتر مواجه شد و ۷۴/۹ درصد افت کرده و به ۳ هزار و ۱۰۶ دستگاه رسید که هفتمین ماه پیاپی کاهش است. این وضعیت به دلیل تجمیع فعالیتهای یکی از تولیدکنندگان بزرگ در شمالغرب کشور رخ داده و موقتا حجم تولید ملی را پایین آورده است.
با وجود این ارقام، تولید خودروهای برقی و هیبریدی روند صعودی داشت. حدود ۴۶/۲ درصد خودروهای تولیدشده در اکتبر از انواع برقی، پلاگین هیبرید یا هیبرید بودند و تولید این بخش ۱۰/۴ درصد رشد کرده و به ۲۷ هزار و ۲۸۷ دستگاه رسیده است.
این گزارش پس از انتشار بودجه پاییزی دولت بریتانیا منتشر شد؛ بودجهای که شامل افزایش یک میلیارد و نیم پوندی کمک به صندوق تحول صنعت خودرو، تعویق مقررات مربوط به طرحهای مالکیت خودروی کارمندان و آغاز مشورت درباره طرح جدید رقابتپذیری صنعتی برای کاهش هزینه انرژی بود.
با این حال، برخی سیاستهای مالیاتی تازه نگرانیهایی ایجاد کرده است. دولت برنامه مالیاتگیری بر اساس پیمایش خودروهای برقی را تأیید کرده که میتواند تقاضای این خودروها را در حالی کاهش دهد که خودروسازان باید طبق برنامه «انتشار صفر» فروش خود را افزایش دهند.
از ابتدای سال تاکنون ۶۴۴ هزار و ۳۶۶ خودرو در بریتانیا تولید شده که ۱۷ درصد کمتر از مدت مشابه سال گذشته است. با این حال، پیشبینیها نشان میدهد تولید از سال ۲۰۲۶ دوباره رشد میکند و ممکن است با ورود مدلهای جدید برقی به ۸۲۸ هزار دستگاه برسد و در صورت شرایط مناسب صنعتی تا سال ۲۰۳۰ به حدود یک میلیون دستگاه نزدیک شود.
انجمن خودروسازان اعلام کرده است که برخی آمارهای اکتبر موقت بوده و احتمال اصلاح آن وجود دارد. انتشار آمار بعدی برای ۱۹ دسامبر ۲۰۲۵ برنامهریزی شده است.

