دولت بایدن قصد دارد تعرفه واردات خودروهای برقی چین را از 25 درصد به 100 درصد افزایش دهد؛ او پیش از انتخابات آمریکا تلاشهای خود را برای حمایت از صنعت این کشور تشدید میکند.
انتظار میرود دولت آمریکا این موضوع و سایر تعرفههای واردات انرژی پاک را روز سهشنبه به طور رسمی اعلام کند.
افزایش شدید تعرفهها در بحبوحه نگرانی آمریکاییها مبنی بر اینکه چین بازار این کشور را با خودروهای برقی ارزان قبضه کند و صنعت خودروسازی آمریکا را تهدید کند، صورت میگیرد. جو بایدن در ماههای اخیر اقدامات متعددی را انجام داده است تا اعضای اتحادیه در ایالات چرخشی را متقاعد کند که از مشاغل محافظت خواهد کرد. (ایالات چرخشی یا خاکستری ایالتهایی هستند که هیچ یک از دو حزب اصلی آمریکا در آن پشتیبانی قاطع ندارد و در انتخابات اهمیت زیادی دارند. این ایالتها شامل نوادا، آریزونا، ویسکانسین، میشیگان، پنسیلوانیا و جورجیا میشود.)
دولت بایدن به مدت سه سال در حال بررسی تعرفههایی است که دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا به عنوان بخشی از جنگ تجاری بر واردات از چین اعمال کرد.
بایدن در جریان سفر ماه گذشته خود به پنسیلوانیا یکی از ایالتهای رقابتی در انتخابات آمریکا اعلام کرد که میخواهد تعرفههای فولاد و آلومینیوم چینی را سه برابر کند. دفتر نماینده تجاری ایالات متحده (USTR) نیز اخیراً به دنبال درخواست اتحادیه کارگران فولاد، تحقیقاتی را در مورد اقدامات غیرمنصفانه در صنعت کشتیسازی چین آغاز کرده است.
اما تصمیم برای افزایش تعرفههای خودروهای الکتریکی در حالی اتخاذ میشود که دولت به شدت نگران این است که چین در بخش صنایع سبز، از جمله در تولید پنلهای خورشیدی، بسیار جلوتر و پیشرفتهتر از آمریکا است.
وندی کاتلر، نایب رئیس موسسه سیاست جامعه آسیا میگوید: «دولت بایدن در تلاش است تا اطمینان حاصل کند که صنعت خودروی ایالات متحده به سرنوشت صنعت خورشیدی ایالات متحده دچار نمیشود که عملاً با واردات چینی از بین رفت.»
کاتلر گفت خودروسازان چینی آماده بودند تا هزینه تعرفههای موجود را در تلاش برای فلج کردن رقبای آمریکایی خود بپذیرند، اما تعرفههای بالاتر این کار را برای آنها بسیار سختتر میکند.
وی افزود: «با این حال، چهار برابر شدن این نرخ تعرفه، به طور مؤثرتری از خودروسازان آمریکایی در برابر خودروهای چینی قبل از اینکه بتوانند جای پایی در بازار ایالات متحده پیدا کنند، محافظت میکند.»
دولت بایدن میلیاردها دلار یارانه برای تولید خودروهای برقی و باتری در ایالات متحده سرمایهگذاری کرده است؛ تلاشی برای تشویق سرمایه گذاری در بخش فناوری پاک داخلی به عنوان بخشی از استراتژی برای صنعتی سازی مجدد کمربند زنگ زدگی، کاهش انتشار کربن و قطع وابستگی به زنجیره تامین چین.
در ماه فوریه، بایدن همچنین دستور داد تا تحقیقاتی در مورد اینکه آیا «وسایل نقلیه متصل به اینترنت» چینی خطری برای امنیت ملی آمریکا دارند یا خیر.
این تعرفهها آخرین اقدام دولت است که نشان میدهد چگونه بایدن به تحمیل هزینهها بر چین ادامه میدهد، در حالی که پکن و واشنگتن تلاشهای خود را برای تثبیت روابط پس از نشست سال گذشته بین رئیسجمهور آمریکا و شی جین پینگ، رئیسجمهور چین دنبال میکنند.
اخبار افزایش تعرفهها پس از آن منتشر شد که ایالات متحده و چین، بزرگترین تولیدکننده گازهای آلاینده در جهان، این هفته اعلام کردند که همکاریهای خود را در مورد مسائل مرتبط با آب و هوا، از جمله گسترش انرژی سبز، تقویت خواهند کرد.