اندی پالمر، که اغلب بهعنوان «پدرخوانده خودروهای برقی» شناخته میشود، روشن میکند که چگونه چین در صنعت جهانی خودروهای برقی (EV) به موفقیت رسیده است. پالمر که مدیر عملیات پیشین نیسان است، این لقب را بهدلیل رهبری توسعه خودروی نیسان لیف، اولین خودروی برقی بازار انبوه، که از سال ۲۰۱۰ تاکنون بیش از نیم میلیون دستگاه فروش داشته، به دست آورده است.
پالمر موفقیت چین را به استراتژی صنعتی بلندمدت، فناوری پیشرفته باتری و قیمتگذاری رقابتی نسبت میدهد. او به خودروسازان غربی هشدار میدهد که تکیه بر مدلهای هیبریدی بهجای گذار کامل به خودروهای برقی «راهی بیهوده» است که خطر عقب ماندن بیشتر از رقبا در چین را افزایش میدهد.
خودروهای هیبریدی را کنار بگذارید!
پالمر معتقد است که خودروهای هیبریدی، که اغلب بهعنوان فناوری انتقالی دیده میشوند، مانع پیشرفت به سوی برقیسازی کامل هستند. او خودروسازان، از جمله استون مارتین که از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۰ مدیرعامل آن بود، را بهدلیل تکیه بر هیبریدیها مورد انتقاد قرار داد. او گفت: «هیبریدیها راهی به سوی جهنم هستند.» پالمر استدلال کرد که به تأخیر انداختن گذار به خودروهای برقی به رقبا در چین مزیت میدهد.
او تأکید کرد که پذیرش کند خودروهای برقی، این امکان را به خودروسازان چینی مانند BYD میدهد که بر بازار تسلط پیدا کنند. «اگر تلاشهای خود برای خودروهای برقی را با هیبریدیها رقیق کنید، برای مدت بیشتری غیررقابتی باقی میمانید و به چین اجازه میدهید رهبری خود را تثبیت کند.»
چرا چین در خودروی برقی پیشتاز است؟
پالمر معتقد است که موفقیت چین به دلیل یک استراتژی صنعتی خوب اجرا شده است. دولت چین از سال ۲۰۰۹ بیش از ۲۳۰ میلیارد دلار برای یارانه به تولیدکنندگان خودروهای برقی سرمایهگذاری کرده است. این تمرکز استراتژیک باعث توسعه فناوری پیشرفته باتری و نرمافزار شده و به برندهای چینی امکان تولید خودروهای برقی مقرونبهصرفه و پیشرفته را داده است.
پالمر گفت: «خودروهای چینی از نظر ارزش و فناوری باتری بینظیر هستند و تمرکز زیادی بر روی نرمافزار دارند.»
او که در گذشته در هیئت مدیره شرکت دونگفنگ موتور، یک سرمایهگذاری مشترک بین نیسان و شرکت خودروسازی دولتی چین خدمت کرده است، بهطور مستقیم شاهد فشار تهاجمی چین برای خودروهای برقی بوده است. او گفت: «دستور دولت چین حرکت به سمت خودروهای انرژی نو بود.» در مقابل، او کشورهای غربی را به دلیل عدم وجود استراتژی صنعتی مشابه مورد انتقاد قرار داد که آنها را در برابر رقابت چینیها آسیبپذیر کرده است.
چالشهای خودروسازان غربی
پالمر درباره اقدامات محافظتی مانند تعرفهها که در ایالات متحده و اروپا برای حمایت از صنایع خودروسازی داخلی اتخاذ شده است، ابراز تردید کرد. او گفت: «تعرفهها فقط صنعت بومی را تنبل میکند و فاصله با رقبا را بیشتر میکند.» او خودروسازان را به پذیرش ذهنیت «بقای اصلح» برای رقابت جهانی ترغیب کرد.
او پیشبینی کرد که خودروسازان چینی مانند BYD و Xpeng با رقابت در اروپا، سختترین بازار خودرو در جهان، محصولات خود را بهبود خواهند بخشید. «اگر آنها در اروپا موفق شوند، دیگر غیرقابل شکست خواهند بود.»
مشکلات ژاپن در رقابت خودروهای برقی
پالمر خودروسازان ژاپنی، از جمله نیسان، کارفرمای سابق خود را به دلیل عقب ماندگی مورد انتقاد قرار داد. او گفت که تمرکز تویوتا بر خودروهای هیبریدی در ابتدا مؤثر بود، اما این شرکت را برای تغییر سریع به خودروهای برقی در بازارهای کلیدی مانند چین آماده نکرد.
او گفت: «تویوتا صنعت ژاپن را به یک بنبست برد که بازیابی از آن سخت خواهد بود.» او افزود که نیسان، با وجود پیشتازی اولیه در فناوری خودروهای برقی، به دلیل مدیریت ضعیف این مزیت را از دست داده است.
گرانی مانع اصلی خودروهای برقی
پالمر گرانی را مانع اصلی پذیرش گسترده خودروهای برقی میداند. او استدلال کرد که قیمت خودروهای برقی باید با خودروهای بنزینی همخوانی داشته باشد و این نیازمند ارائه مدلهایی با باتریهای کوچکتر است.
او گفت: «میانگین قیمت خودروهای برقی هنوز خیلی بالا است.» او تأکید کرد که دولتها باید در زیرساخت شارژ سرمایهگذاری کنند تا نگرانیها درباره مسافت طیشده را کاهش دهند و مدلهایی با باتری کوچکتر را عملی کنند.
در نهایت، پالمر از کشورهای غربی خواست تا استراتژی صنعتی چین، بهویژه در بخش باتری را الگوبرداری کنند. او گفت: «غرب باید با الگوگیری از رویکرد چین عقبماندگی را جبران کند. در غیر این صورت، کل زنجیره تأمین همچنان تحت سلطه چین باقی خواهد ماند.»