افزایش تعامل تجاری برزیل و چین در سایه تنش‌های تجاری

رئیس‌جمهور برزیل با هدف تقویت روابط اقتصادی، جذب سرمایه‌گذاری و افزایش صادرات به پکن در سایه تنش‌های تجاری به چین سفر کرد.

تجارت برزیل و چین

دا سیلوا، رئیس‌جمهور برزیل، در سفری چهارروزه به چین، امروز وارد پکن شد تا با رئیس‌جمهور این کشور، شی جین‌پینگ، دیدار و گفت‌وگو کند. این سفر با هدف گسترش همکاری‌های دوجانبه، جذب سرمایه‌گذاری خارجی و بهره‌برداری از فضای متأثر از جنگ تجاری میان چین و آمریکا صورت می‌گیرد.

به گفته مقام‌های رسمی برزیلی، انتظار می‌رود در جریان این دیدار بیش از دوازده توافق‌نامه همکاری میان دو کشور امضا و پروژه‌های جدیدی در حوزه‌های مختلف از جمله کشاورزی، زیرساخت و حمل‌ونقل به‌ویژه خطوط ریلی معرفی شود. برزیل با هدف پر کردن بخشی از خلأ صادراتی آمریکا در بازار چین (که به دلیل اعمال تعرفه‌های سنگین متقابل به‌وجود آمده) برنامه‌ریزی کرده تا صادرات خود به چین، به‌ویژه در حوزه غلات، گوشت و فلزات را افزایش دهد.

لوئیس روا، مدیر تجارت خارجی وزارت کشاورزی برزیل، در گفت‌وگویی با رویترز اظهار کرد: «با توجه به تعرفه ۱۴۵ درصدی که چین بر واردات برخی کالاهای آمریکایی اعمال کرده، واردات از آمریکا دیگر توجیه اقتصادی ندارد. این فرصتی است که برزیل می‌تواند از آن بهره‌برداری کند.»

به گفته وی، برزیل در نظر دارد صادرات سورگوم و گوشت به چین را گسترش دهد. آمریکا پیش از این تأمین‌کننده ۴۵ درصد سورگوم، ۳۰ درصد مرغ و ۱۶ درصد گوشت وارداتی چین بوده است.

این سومین دیدار حضوری لولا با شی جین‌پینگ از زمان آغاز دور دوم ریاست‌جمهوری‌اش در سال ۲۰۲۳ محسوب می‌شود. پیش‌تر نیز رؤسای‌جمهور شیلی و کلمبیا برای شرکت در نشست جامعه کشورهای آمریکای لاتین و کارائیب (CELAC) با مقامات چینی به پکن سفر کرده‌اند.

سفر لولا در ادامه توافقات نوامبر گذشته در برزیل صورت می‌گیرد؛ جایی که دو کشور بیش از ۴۰ تفاهم‌نامه همکاری در حوزه‌هایی مانند انرژی، زیرساخت و کشاورزی به امضا رساندند.

در همین راستا، رنن فیلیو، وزیر حمل‌ونقل برزیل، اعلام کرد که سرمایه‌گذاران چینی به پروژه‌های ریلی متعددی در برزیل علاقه‌مند هستند؛ از جمله پروژه‌هایی که مناطق کشاورزی و معدنی را به بنادر مهمی نظیر بارکارنا، آسو و بندر چانکای در پرو (که اخیراً تحت بهره‌برداری چین قرار گرفته) متصل می‌کند.

فیلیو با تأکید بر آمادگی دو کشور برای اجرای پروژه‌های مشترک افزود: «تمام پروژه‌هایی که هم‌افزایی میان جاده و ریل ایجاد کرده و ظرفیت صادرات به چین را افزایش دهند، در دستور کار امضای دو کشور قرار خواهند گرفت.»

وی همچنین خاطرنشان کرد که برخلاف سال‌های گذشته که برخی طرح‌ها به دلیل موانع بوروکراتیک متوقف شده بودند، اکنون روابط دو کشور به بلوغ کافی برای اجرای عملی پروژه‌ها رسیده است. این تحول پس از آن رخ داد که برزیل و چین در سال گذشته توافق کردند به‌جای پیوستن برزیل به ابتکار جهانی «کمربند و جاده»، همکاری‌ها را بر پایه هم‌افزایی میان برنامه‌های توسعه‌ای خود تنظیم کنند.

یکی از دیپلمات‌های برزیلی که نخواست نامش فاش شود، در گفت‌وگو با رویترز اعلام کرد که هدف اصلی این سفر، تبدیل توافق‌های کلی پیشین به پروژه‌ها و سرمایه‌گذاری‌های ملموس است.

چین در حال حاضر بزرگ‌ترین بازار صادراتی برزیل به‌شمار می‌رود و یکی از اصلی‌ترین سرمایه‌گذاران خارجی در آمریکای لاتین است. با این حال، سرمایه‌گذاری‌های چین در سال‌های اخیر محتاطانه‌تر شده‌اند. طبق آمار شورای تجاری برزیل-چین، میزان سرمایه‌گذاری چین در برزیل در سال ۲۰۲۳ به ۱/۷۳ میلیارد دلار رسید؛ افزایشی ۳۳ درصدی نسبت به سال پیش از آن، اما همچنان دومین سطح پایین سرمایه‌گذاری از سال ۲۰۰۷ تاکنون.

تولیو کاریلو، مدیر بخش پژوهش این شورا، با اشاره به ظرفیت بالای بخش حمل‌ونقل برای جذب سرمایه‌گذاری گفت: «اگرچه پروژه‌های گذشته با موانع اجرایی روبرو بودند، اما اکنون شرایط برای پیشرفت آن‌ها مهیاتر شده است. شناخت چین از محیط اقتصادی و سیاسی برزیل نسبت به گذشته بسیار بیشتر شده است.»

منابع:رویترز
این مقاله را به اشتراک بگذارید
یک کامنت بگذارید