سهام شرکت BYD به دنبال معرفی نسل جدید خودروهای برقی با فناوری شارژ فوقسریع، به رکوردی جدید رسید. این شرکت چینی اعلام کرد که سیستم نوآورانه باتری و شارژ آن قادر است تنها در مدت پنج دقیقه، حدود ۴۰۰ کیلومتر برد فراهم کند. فروش خودروهای مجهز به این فناوری از ماه آینده آغاز خواهد شد.
سهام BYD روز سهشنبه در آغاز معاملات بازار هنگکنگ تا ۶ درصد رشد کرد؛ ارزش بازار شرکت نیز به حدود ۱۶۲ میلیارد دلار رسید (بیش از مجموع ارزش بازار فورد، جنرال موتورز و فولکسواگن). وانگ چوانفو، رئیس و بنیانگذار BYD در مراسم رونمایی اعلام کرد که این سیستم شارژ فوقسریع، در آزمایشها بر روی مدل Han L چنین عملکردی را ارائه داده است.
قابلیت شارژ در زمانی معادل سوختگیری خودروهای بنزینی میتواند عامل مؤثری در ترغیب مصرفکنندگانی باشد که تاکنون به دلیل توقفهای طولانی از خرید خودروهای برقی خودداری میکردند. تحلیلگران شرکت مکواری کپیتال، از جمله یوجین هسیاو، رئیس بخش خودروهای چینی، این اقدام را نشانهای از تغییر راهبردی BYD میدانند. به باور آنان، این شرکت به جای تمرکز بر رقابت قیمتی یا تنوع محصول، درصدد بهرهبرداری از فناوریهای هستهای و مقیاس تولید خود برای تمایز در بازاری بسیار رقابتی است.
پلتفرم جدید خودروهای برقی، که زیربنای بسیاری از مدلهای آتی BYD خواهد بود، جایگاه این شرکت را در بازار جهانی خودروهای برقی مستحکمتر خواهد کرد. همزمان، شرکت تسلا با کاهش ۴۹ درصدی فروش خود در بازار چین طی ماه فوریه نسبت به سال گذشته مواجه شده است؛ سطحی که پایینترین رقم ماهانه از جولای ۲۰۲۲ محسوب میشود.
BYD اعلام کرده که بیش از ۴۰۰۰ ایستگاه شارژ جدید در سراسر چین برای پشتیبانی از فناوری جدید احداث خواهد کرد. اگرچه جدول زمانی مشخص یا بودجه اجرایی اعلام نشده، اما افزایش سرمایه ۵.۶ میلیارد دلاری اخیر از محل فروش سهام، پشتوانه مالی این پروژه محسوب میشود.
فناوری جدید شارژ BYD از نظر سرعت، از سوپرشارژرهای تسلا (که در ۱۵ دقیقه تا ۲۷۵ کیلومتر برد فراهم میکنند) پیشی میگیرد. همچنین، سدان برقی CLA متعلق به مرسدسبنز نیز اخیراً معرفی شده و در ۱۰ دقیقه قادر به تأمین ۳۲۵ کیلومتر برد است. به گفته وانگ، این فناوری همچنین توانایی رساندن خودرو به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت تنها در ۲ ثانیه را دارد.
اولین خودروهایی که به این فناوری مجهز خواهند شد مدلهای Han L و شاسیبلند Tang L هستند؛ این مدلها با قیمت پایه به ترتیب ۲۷۰ هزار و ۲۸۰ هزار یوان (معادل حدود ۳۷,۳۳۸ دلار) از ماه آوریل وارد بازار میشوند. به گفته تحلیلگر مستقل صنعت خودرو در چین، لی زینگ، این نوآوری «سطح رقابت را به بُعدی جدید ارتقا داده است».
عملکرد BYD در سال ۲۰۲۵ تاکنون چشمگیر بوده است؛ این شرکت در ماه فوریه بیش از ۳۱۸ هزار خودروی سواری به فروش رسانده که نسبت به سال گذشته ۱۶۱ درصد رشد داشته است. اکنون BYD با سهمی نزدیک به ۱۵ درصد، بزرگترین خودروساز در بازار چین محسوب میشود.
جوانا چن، تحلیلگر خودرو در بلومبرگ اظهار داشت که این پیشرانه پیشرفته میتواند تقاضا برای خودروهای تمامبرقی BYD را افزایش دهد؛ چراکه این بخش در سال ۲۰۲۴ نسبت به فروش خودروهای هیبریدی این شرکت عقبمانده بود. به گفته وی «این تحول ممکن است آغازی برای موج جدیدی از عرضه مدلهای نوین باشد که موجب رشد فروش خودروهای تمامبرقی خواهد شد».
BYD همچنین در حوزه فناوریهای کمکراننده پیشرفته نیز گامهای مهمی برداشته و ویژگیهایی نظیر حفظ خطوط حرکت و کروز کنترل تطبیقی را حتی در مدلهای اقتصادی خود ارائه کرده است.
پلتفرم جدید Super e-Platform این شرکت ممکن است تهدیدی جدی برای شرکت CATL باشد؛ شرکتی که هماکنون بزرگترین تولیدکننده باتری خودروهای برقی در جهان است. برای نمونه، شرکت Li Auto با بهرهگیری از نسل جدید باتریهای CATL، قادر است در ۱۲ دقیقه شارژ، بردی معادل ۵۰۰ کیلومتر فراهم کند.