یک فروند هواپیمای بوئینگ 737 مکس که قرار بود به شرکت هواپیمایی شیامن ایرلاینز چین تحویل داده شود، به مرکز تولید بوئینگ در سیاتل بازگردانده شد و در ساعت ۱۸:۱۱ در فرودگاه بوئینگ فیلد به زمین نشست. این هواپیما با رنگآمیزی متعلق به شیامن ایرلاینز به سمت چین پرواز کرده بود و در مسیر بازگشت ۸,۰۰۰ کیلومتری خود، در گوام و هاوایی توقف داشت.
این هواپیما یکی از چندین فروند 737 مکس بود که در مرکز تکمیل نهایی بوئینگ در ژوشان چین منتظر تحویل به مشتری بود. با این حال، ارزش تقریبی این هواپیما که حدود ۵۵ میلیون دلار برآورد میشود، بهدلیل اعمال تعرفه ۱۲۵ درصدی از سوی چین بر کالاهای آمریکایی، تحویل آن را برای شرکتهای چینی غیراقتصادی کرده است. این تعرفهها در واکنش به افزایش تعرفههای پایهای ایالات متحده بر واردات از چین تا سطح ۱۴۵ درصد اعمال شدهاند.
بر اساس ارزیابی شرکت مشاوره هوانوردی IBA، این افزایش شدید هزینهها، شرکتهای هواپیمایی چینی را با چالش مالی جدی روبهرو کرده است. گزارشها حاکی از آن است که دولت چین در حال بررسی راهکارهایی برای حمایت از شرکتهایی است که هواپیماهای بوئینگ را اجاره کرده و اکنون با هزینههای بیشتر مواجه شدهاند.
در همین راستا، دولت چین به شرکتهای هواپیمایی داخلی توصیه کرده است خرید تجهیزات و قطعات هواپیما از شرکتهای آمریکایی مانند بوئینگ را به حالت تعلیق درآورند. چین حدود ۲۰ درصد از تقاضای جهانی هواپیما در دو دهه آینده را به خود اختصاص خواهد داد.
به گزارش Airways Magazine، تا پایان ماه مارس، ۱۳۰ فروند هواپیما در فهرست سفارشات بوئینگ برای شرکتهای هواپیمایی و شرکتهای لیزینگ چینی قرار داشت. هنوز مشخص نیست تصمیم بازگرداندن این هواپیما توسط کدام طرف گرفته شده است، و بوئینگ و شیامن ایرلاینز تا زمان انتشار گزارش، به درخواست اظهار نظر پاسخ ندادهاند.
تنشهای ژئوپلیتیکی پیشرو، آینده سفارشات بوئینگ را با عدم قطعیت مواجه کرده است. مدیرعامل شرکت بوئینگ، کلی اورتبرگ، ساعاتی پیش از اعلام تعرفههای جدید از سوی دولت آمریکا، در جلسهای با سنای ایالات متحده اعلام کرد که حدود ۸۰ درصد فروش هواپیماهای بوئینگ به خارج از کشور انجام میشود و این شرکت خواهان جلوگیری از ایجاد شرایطی است که بازارهای خاصی به روی آن بسته شوند. وی همچنین به وجود حدود ۵۰۰ میلیارد دلار سفارش معوقه اشاره کرد.
تحلیلگران هشدار میدهند که بیثباتی ناشی از تغییرات تعرفهای میتواند تحویل بسیاری از هواپیماها را به تعویق بیندازد. مدیرعامل گروه رایانایر، مایکل اولری، هفته گذشته به فایننشال تایمز گفت: «شرکت ما قرار است از ماه اوت ۲۵ فروند هواپیما از بوئینگ تحویل بگیرد، اما ممکن است تحویل آنها را به تعویق بیندازیم و امیدوار باشیم که عقلانیت پیروز شود.»