هوندا و نیسان در حال گفتوگو درباره یک ادغام احتمالی هستند که میتواند نشانهای از اتحاد بین دو خودروساز بزرگ ژاپنی باشد، در حالی که با چالشهای قابل توجهی در صنعت روبهرو هستند.
در بیانیهای مشترک، این شرکتها تأیید کردند که مذاکراتی در جریان است، اما هیچ جزئیاتی درباره جدول زمانی یا ساختار احتمالی همکاری ارائه نکردند. هنوز مشخص نیست که این مشارکت ممکن است به چه شکلی ظاهر شود. روزنامه نیکی برای اولین بار روز سهشنبه این خبر را منتشر کرد.
هوندا و نیسان در بیانیهای گفتند: «هوندا و نیسان در حال بررسی احتمالات مختلف برای همکاری آینده هستند و از نقاط قوت یکدیگر بهره میبرند. ما در زمان مناسب، اطلاعات بهروزرسانیشده را در اختیار سهامداران خود قرار خواهیم داد.»
علاوه بر این، هر دو خودروساز تأیید کردند که میتسوبیشی نیز بخشی از این مذاکرات اولیه است و احتمال دارد که یک خودروساز بزرگ ژاپنی دیگر نیز به این گروه اضافه شود. میتسوبیشی تاکنون در اینباره اظهار نظری نکرده است.
این گفتوگوها بر پایه همکاریهای پیشین هوندا و نیسان بنا شده است. اوایل امسال، این شرکتها برنامههایی برای همکاری در توسعه خودروهای برقی (EV) و فناوری باتری اعلام کردند. با این حال، تعمیق این مشارکت میتواند منافع بیشتری به همراه داشته باشد، زیرا هر دو با مشکلات فزایندهای در بازاری جهانی که بهسرعت در حال تحول است، مواجهاند.
چالشهای بازار خودرو در چین
هر دو خودروساز در بازار چین، بزرگترین بازار خودرو در جهان، با مشکلاتی روبهرو هستند. مصرفکنندگان که زمانی به برندهای خارجی تمایل داشتند، اکنون بیشتر به سمت خودروسازان داخلی گرایش پیدا کردهاند که ارزش بهتری ارائه میدهند و از مشوقهای دولتی برای ترویج خودروهای برقی و هیبریدی بهرهمند شدهاند. در حالی که هوندا و نیسان خودروهای برقی و هیبریدی تولید میکنند – و نیسان بهطور خاص یکی از پیشگامان فناوری خودروهای برقی بوده است – برندهای چینی مانند BYD از نظر فناوری از آنها پیشی گرفته و خودروهای خود را با قیمتهای پایینتر عرضه میکنند.
مشکلات داخلی نیسان
مشکلات نیسان با آشفتگیهای داخلی تشدید شده است. این مشکلات پس از دستگیری و فرار مدیرعامل پیشین آن، کارلوس گون، در سال ۲۰۱۸ آغاز شد. گون که به اتهام سوءاستفاده مالی در ژاپن بازداشت شده بود، به لبنان گریخت. خروج او اتحاد نیسان با رنو و میتسوبیشی – که زمانی بزرگترین مشارکت خودروسازی در جهان بود – را دچار اختلال کرد. رنو از آن زمان سهم مالکیت خود در نیسان را بهشدت کاهش داده و موقعیت جهانی این خودروساز ژاپنی را تضعیف کرده است.
سود عملیاتی نیسان در بازه زمانی مارس تا سپتامبر نسبت به سال گذشته ۹۰/۰ درصد کاهش یافته است که نشاندهنده شدت مشکلات آن است.
انتقال هوندا به خودروهای بدون آلایندگی
از سوی دیگر، هوندا که تقریباً پنج برابر نیسان بزرگتر است، با چالشهای خاص خود مواجه است. این شرکت متعهد شده است که تا سال ۲۰۴۰ فقط خودروهای بدون آلایندگی را در بازارهای اصلی بفروشد. با این حال، پیشرفت در این زمینه به دلیل قیمت پایین بنزین، زیرساختهای ناکافی برای شارژ خودروهای برقی و رقابت شدید، بهویژه در ایالات متحده و اروپا، کند بوده است.
ادغام پیشنهادی میتواند مقیاس و منابع لازم را برای هر دو خودروساز فراهم کند تا با این چالشها مقابله کنند و در بازاری جهانی که رقابت در آن رو به افزایش است، جایگاه بهتری به دست آورند. انتظار میرود بهروزرسانیهای بیشتری با پیشرفت مذاکرات منتشر شود.