شرکت خودروسازی کرهای هیوندای، همراه با رئیسجمهور دونالد ترامپ، روز دوشنبه از سرمایهگذاری ۲۰ میلیارد دلاری در تولیدات ایالات متحده خبر داد. این سرمایهگذاری شامل یک کارخانه فولاد ۵ میلیارد دلاری در لوئیزیانا است که نخستین تأسیسات تولید فولاد هیوندای در آمریکا خواهد بود و قرار است سالانه بیش از ۲/۷ میلیون تن فولاد تولید کند و بیش از ۱۴۰۰ شغل ایجاد نماید. این کارخانه فولاد مورد نیاز کارخانههای خودروسازی آلاباما و جورجیا را تأمین خواهد کرد که ترامپ در کاخ سفید به آن اشاره کرد.
این اعلامیه با حضور اویسون چونگ، رئیس هیوندای، و جف لندری، فرماندار لوئیزیانا، در کاخ سفید انجام شد. چونگ این پروژه را بزرگترین سرمایهگذاری هیوندای در آمریکا تاکنون دانست.
کارولین لوویت، سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید، در رسانههای اجتماعی نوشت:
«سرمایهگذاری بیشتر، اشتغالزایی بیشتر و پول بیشتر در جیب آمریکاییهای سختکوش؛ همه اینها به لطف سیاستهای اقتصادی رئیسجمهور ترامپ است.»
ترامپ در این مراسم تأکید کرد: «این سرمایهگذاری نشان میدهد که تعرفهها بهشدت مؤثر هستند.»
چونگ همچنین توضیح داد که تصمیم برای راهاندازی این کارخانه در ساوانا، جورجیا، از دیدار او با ترامپ در سال ۲۰۱۹ در سئول نشأت گرفته است. او همچنین اشاره کرد که آغاز این پروژه همزمان با شروع دور دوم ریاست جمهوری ترامپ، اهمیت این لحظه را دوچندان کرده است.
طبق گزارش منابع تجاری، هیوندای از اوایل ژانویه، پیش از آغاز دور دوم ریاست جمهوری ترامپ، احداث کارخانه فولاد در ایالات متحده را بررسی میکرد تا هزینههای تولید خود را کاهش دهد و برای سیاستهای اقتصادی حمایتگرایانه وی آماده شود.
ترامپ قبلاً تعرفه ۲۵ درصدی بر واردات فولاد و آلومینیوم اعمال کرده و قصد دارد تعرفههایی بر خودروهای وارداتی از آسیا و اروپا وضع کند که از ماه آینده اجرایی خواهند شد. هدف این سیاست افزایش تولید خودرو در ایالات متحده است، اما اجرای آن پیچیدگیهایی دارد.
برای نمونه، شرکت استلانتیس، که مالک برندهای جیپ، رم، دوج و کرایسلر است، در توافقی که برای پایان دادن به اعتصاب سال ۲۰۲۳ اتحادیه کارگران خودروسازی (UAW) صورت گرفت، تعهد داد که یک کارخانه تعطیلشده در ایالت ایلینوی را بازگشایی کند، اما این کارخانه تا سال ۲۰۲۷ به بهرهبرداری نخواهد رسید.
با وجود ادعای ترامپ مبنی بر ضرورت تعرفهها برای «نجات» صنعت خودروسازی آمریکا، کارخانههای آمریکایی همچنان سهم عمدهای از تولید خودرو در آمریکای شمالی را در اختیار دارند. طبق دادههای S&P Global Mobility، سال گذشته کارخانههای مونتاژ ایالات متحده ۱۰/۲ میلیون خودرو تولید کردند، در حالی که مکزیک ۴ میلیون و کانادا ۱/۳ میلیون خودرو تولید کردند. در حال حاضر حدود ۱ میلیون کارگر در کارخانههای خودروسازی و قطعهسازی ایالات متحده مشغول به کار هستند.
افزایش سرمایهگذاری در تولیدات آمریکا
اعلامیه هیوندای در حالی منتشر شد که تعرفههای جدیدی قرار است از ۲ آوریل اجرا شوند و کشورهایی با مازاد تجاری بالا مانند کره جنوبی را هدف قرار خواهند داد. ترامپ در تلاش است تا سرمایهگذاری در تولیدات آمریکایی را افزایش دهد و شرکتهایی مانند شرکت تولید نیمههادی تایوان (TSMC) و سافتبانک ژاپن نیز سرمایهگذاریهای مشابهی را اعلام کردهاند.
اپل نیز ماه گذشته اعلام کرد که طی چهار سال آینده ۵۰۰ میلیارد دلار برای توسعه تأسیسات و پروژههای خود در ایالات متحده سرمایهگذاری خواهد کرد. این اقدام به نظر میرسد برای کاهش تأثیر تعرفههای احتمالی بر کالاهای وارداتی از چین انجام شده باشد، هرچند که برخی از این سرمایهگذاریها احتمالاً از قبل برنامهریزی شده بودند.
در ژانویه، شرکتهای اوراکل، OpenAI و سافتبانک از همکاری برای ایجاد پروژهای به نام استارگیت خبر دادند که هدف آن توسعه زیرساختهای هوش مصنوعی در ایالات متحده است. این سه شرکت قصد دارند در سالهای آینده ۵۰۰ میلیارد دلار در این پروژه سرمایهگذاری کنند.
روسای جمهور آمریکا در طول تاریخ معمولاً سرمایهگذاریهای کلان شرکتها را به عنوان نشانهای از حمایت از تولیدات داخلی معرفی کردهاند، اما موفقیت این پروژهها همواره تضمینشده نبوده است. به عنوان مثال، در سال ۲۰۱۷، ترامپ و شرکت فاکسکان از احداث یک کارخانه ۱۰ میلیارد دلاری تولید الکترونیک در ایالت ویسکانسین خبر دادند که قرار بود ۱۳ هزار شغل ایجاد کند، اما این پروژه در نهایت به شدت کوچک شد و فاکسکان تنها ۶۷۲ میلیون دلار سرمایهگذاری کرد که کمتر از ۱۵۰۰ شغل ایجاد نمود.