تعرفه‌های آمریکا، هوندا را به انتقال خط تولید شاسی‌بلند از کانادا وادار کرد

هوندا به‌دلیل تعرفه‌های آمریکا، تولید شاسی‌بلند CR-V را از کانادا به آمریکا منتقل کرد و سرمایه‌گذاری در تولید خودروهای برقی در کانادا را متوقف ساخت.

انتقال کارخانه تولید خودروی شاسی بلند CR-V از کانادا به آمریکا

شرکت هوندا اعلام کرد که به‌دلیل تعرفه‌های وضع‌شده از سوی آمریکا، تولید خودروی شاسی‌بلند CR-V را از استان انتاریو در کانادا به یکی از کارخانه‌های خود در ایالات متحده منتقل می‌کند. همچنین برنامه‌ریزی برای سرمایه‌گذاری ۱۱ میلیارد دلاری در زمینه تولید خودروها و باتری‌های برقی در کانادا نیز به حالت تعلیق درآمده است.

این تصمیم تنها چند هفته پس از آن اعلام شد که هوندا، گزارش رسانه‌های ژاپنی درباره تأثیر منفی تعرفه‌های رئیس‌جمهور ترامپ بر فعالیت‌هایش در کانادا را تکذیب کرده بود. این تحول ضربه‌ای به دولت جدید کانادا به رهبری مارک کارنی محسوب می‌شود؛ نخست‌وزیری که به‌تازگی با وعده مدیریت بهتر روابط تجاری با آمریکا، در انتخابات پیروز شده است.

ایالات متحده هم‌اکنون بر بسیاری از خودروها و قطعات ساخت کانادا، تعرفه ۲۵ درصدی اعمال می‌کند.

مدیرعامل هوندا، توشیرو میبه، در یک نشست خبری در ژاپن گفت که این انتقال بخشی از برنامه کلی شرکت برای «بهینه‌سازی» تولید و کاهش فشار ناشی از تعرفه‌هاست. وی همچنین رشد کند بازار خودروهای برقی را دلیل اصلی تعویق پروژه بزرگ در انتاریو عنوان کرد؛ پروژه‌ای که قرار بود شامل تولید خودروهای برقی و باتری‌های مرتبط باشد.

این پروژه که با حمایت مالی دولت‌های فدرال و استانی همراه بود، سال گذشته از سوی نخست‌وزیر پیشین، جاستین ترودو، به‌عنوان بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری یک شرکت خودروساز در تاریخ کانادا معرفی شده بود. انتظار می‌رفت با اجرای آن، حدود هزار شغل جدید ایجاد شود و سنگ‌بنای حرکت صنعت خودروی کانادا به سمت برقی شدن باشد.

تأثیر دقیق انتقال تولید CR-V هنوز مشخص نیست، اما بیشتر این خودروها که در کانادا تولید می‌شوند، به بازار آمریکا صادر می‌گردند. شرکت هوندا کانادا که در کارخانه خود در شهر الیستونِ انتاریو حدود ۴۲۰۰ نفر را به کار گرفته و خودروهای سیویک و موتور نیز تولید می‌کند، تاکنون واکنشی به این تصمیم نداشته است.

دفتر نخست‌وزیر کارنی نیز در این خصوص اظهار نظری نکرده و قرار است وی روز سه‌شنبه کابینه جدید خود را معرفی کند.

تصمیم هوندا در حالی اتخاذ شده که در ماه‌های اخیر چندین شرکت بزرگ خودروسازی دیگر نیز پروژه‌های خود در کانادا را به‌دلیل تعرفه‌های آمریکا متوقف کرده‌اند. شرکت استلانتیس نیز برنامه تبدیل یکی از کارخانه‌هایش در نزدیکی تورنتو به خط تولید جیپ‌های برقی و بنزینی را متوقف کرده و کارخانه خود در ویندزور که مینی‌ون و خودروهای داج را تولید می‌کرد، را به‌مدت سه هفته تعطیل کرده است. این شرکت همچنین قصد دارد تولید خود را در هفته‌های آینده کاهش دهد.

جنرال موتورز نیز تولید ون برقی تجاری خود را در یکی از کارخانه‌هایش در انتاریو به حالت تعلیق درآورده و کارخانه فورد در اوک‌ویل نیز نزدیک به یک سال است که تعطیل مانده، پس از آنکه این شرکت تصمیم گرفت طرح تولید خودروهای برقی را کنار بگذارد. فورد اکنون قصد دارد در آینده، این کارخانه را به تولید وانت‌های بنزینی اختصاص دهد.

این مقاله را به اشتراک بگذارید
یک کامنت بگذارید