نگرانی صنعت خودروسازی از تعرفه‌های ترامپ

صنعت خودروسازی به دلیل احتمال دائمی شدن تعرفه‌های ترامپ و تأثیر منفی آن بر هزینه‌ها، قیمت‌ها و سودآوری با نگرانی‌های جدی روبه‌رو است.

برندهای صنعت خودروسازی

تصمیم ترامپ برای دائمی کردن این تعرفه‌ها به شدت به ضرر صنعت خودروسازی خواهد بود. این تغییرات باعث ایجاد نگرانی‌های عمده‌ای در بین سرمایه‌گذاران شده است.

روز پنج‌شنبه، وال استریت ژورنال گزارش داد که ترامپ به خودروسازان هشدار داده است که در پاسخ به طرح او برای اعمال تعرفه ۲۵ درصدی بر تمامی خودروهای وارداتی و اجزای کلیدی آن‌ها که از چهارشنبه اجرایی خواهد شد، از افزایش قیمت‌ها خودداری کنند. این امر خودروسازان را در موقعیتی دشوار قرار داده است. طبق گزارش‌های وال استریت، اعمال این تعرفه‌ها می‌تواند هزینه تولید یک خودرو را بین ۵۰۰۰ تا ۱۰ هزار دلار افزایش دهد و بدون افزایش قیمت‌ها، حاشیه سود آن‌ها به شدت آسیب خواهد دید.

اما در پایان هفته، ترامپ در مصاحبه‌ای با شبکه NBC اعلام کرد که به خودروسازان دستور نداده است که قیمت‌ها را افزایش ندهند و گفت: «من اصلاً اهمیتی نمی‌دهم که آن‌ها قیمت‌ها را افزایش دهند!» و افزود که معتقد است مردم بیشتر خودروهای مونتاژ شده در ایالات متحده را خواهند خرید.

اما نکته نگران‌کننده‌تر این بود که ترامپ اظهار داشت انتظار دارد تعرفه‌ها به یک ویژگی دائمی برای صنعت خودروسازی ایالات متحده تبدیل شوند. این موضوع ناامیدکننده است، زیرا وال استریت امیدوار بود که مذاکراتی برای استثنائات به نفع کانادا و مکزیک یا کاهش میزان تعرفه‌ها به کمتر از ۲۵ درصد صورت گیرد.

دلیل این نگرانی‌ها این است که محاسبات تعرفه‌ها برای صنعت خودروسازی آمریکا مناسب نیست. شرکت‌هایی مانند فورد و جنرال موتورز به طور متوسط کمتر از ۴ هزار دلار از هر خودرو سود عملیاتی کسب می‌کنند و بنابراین افزایش هزینه‌ها به میزان ۵۰۰۰ دلار برای آن‌ها قابل تحمل نخواهد بود.

خودروسازان مجبور به تطبیق با این شرایط خواهند بود، اما اولین اقدامات آن‌ها احتمالاً شامل افزایش قیمت‌ها نخواهد بود. در عوض، حذف مشوق‌های فروش نمایندگی‌ها می‌تواند قیمت نهایی خودرو را تا ۳۰۰۰ دلار افزایش دهد. در حالی که قیمت اصلی خودرو تغییر نخواهد کرد، اما مشتریان دیگر قادر به استفاده از پیشنهادات بازپرداخت نقدی یا نرخ‌های سود یارانه‌ای نخواهند بود.

برخی مدیران اجرایی نیز در نظر دارند که هزینه‌های اضافی ناشی از تعرفه‌ها را به عنوان «عوارض» اعلام کنند. این رویکرد به آن‌ها این امکان را می‌دهد که بدون تغییر در قیمت لیست خودرو، درآمد خود را افزایش دهند. البته این کار بیشتر برای تولیدکنندگان قطعات آسان‌تر خواهد بود تا نمایندگی‌هایی که با مشتریان نهایی مواجه‌اند.

تعرفه‌ها همچنان برای صنعت خودروسازی یک نگرانی بزرگ باقی خواهند ماند و تأثیر آن‌ها بر تقاضا، قیمت‌گذاری و سودآوری هنوز به طور کامل مشخص نشده است.

در پی این عدم قطعیت‌ها، سرمایه‌گذاران شروع به فروش سهام خودروسازی کرده‌اند. تا روز دوشنبه، سهام فورد، جنرال موتورز و استلانتیس به طور میانگین ۱۳ درصد کاهش یافته بود که این میزان از کاهش، حدود ۱۰ درصد بیشتر از شاخص S&P 500 بوده است.

در روز دوشنبه، سهام فورد ابتدا کاهش یافت اما در پایان روز با افزایش ۳/۲ درصدی بسته شد. سهام جنرال موتورز ۰/۸ درصد رشد داشت و سهام استلانتیس ۱/۱ درصد کاهش پیدا کرد.

منابع:بارونز
این مقاله را به اشتراک بگذارید
یک کامنت بگذارید