معرفی 10 شاخص اقتصادی مهم بازار فارکس

در این نوشته ما به برخی از داده های کلیدی اقتصادی در بازار فارکس نگاه خواهیم کرد و آنها را با جزئیات بیشتری درک خواهیم کرد.

شاخص های اقتصادی

در این نوشته ما به برخی از داده های کلیدی اقتصادی در بازار فارکس نگاه خواهیم کرد و آنها را با جزئیات بیشتری درک خواهیم کرد.

داده‌های اقتصادی بر نحوه نوسانات بازار فارکس تأثیر مهمی می‌گذارند و معامله گران مجرب توجه ویژه ای  به داده‌های اقتصادی خواهند داشت. با توجه به ماهیت و تعداد گسترده داده‌های اقتصادی، ما بحث خود را محدود به بازار فارکس G10 (10 ارز پرمعامله در جهان) خواهیم کردو تنها مهم‌ترین شاخص‌های اقتصادی را مورد بحث قرار خواهیم داد.

در ابتدا قبل از این که به جزئیات بیشتر بپردازیم، باید مطلع باشیم که شاخص های اقتصادی دارای سه دسته بندی کلی پسرو همزمان و پیشرو می باشند.. این به ما در درک ماهیت داده های اقتصادی کمک می کند. شاخص‌های اقتصادی پسرو نشان می‌دهند که اقتصاد در گذشته چگونه عمل کرده است در حالی که شاخص‌های اقتصادی پیشرو نشان می‌دهند که احتمالاً در آینده چگونه خواهد بود. شاخص های اقتصادی همزمان وضعیت اقتصادی فعلی را نشان می دهد. ابتدا به بررسی شاخص های اقتصادی  پسرو خواهیم پرداخت.

شاخص های اقتصادی پسرو

شاخص های کلیدی اقتصادی پسرو عبارتند از تورم، نرخ بیکاری و تراز تجاری. این شاخص‌ها نشان می‌دهند که اقتصاد در گذشته چگونه عمل کرده است، اما به دلیل ماهیت تاخیری شاخص‌ها، تعیین چگونگی وضعیت دقیق اقتصادی دشوار می باشد.

تورم (Inflation)

شاخص تورم یا قیمت مصرف کننده به صورت ماهانه برای اکثر کشورهای G10 منتشر می شود و از نظر ما احتمالاً یکی از مهم ترین شاخص ها در بازار فارکس است. طبق تعریف کتابی، تورم افزایش مداوم سطح قیمت کالاها است.

نرخ بالای تورم منجر به فرسایش و کاهش  ارزش پول می شود، این مورد  اغلب می تواند منجر به کاهش قدرت خرید مصرف کننده شود که به نوبه خود می تواند منجر به کاهش استانداردهای زندگی شود. تورم همچنین بر رشد شغل، تولید ناخالص داخلی و تراز تجاری تأثیر می گذارد. با این حال، سطح پایین ثابت تورم  نکته مثبتی برای یک اقتصاد می باشد زیرا باعث رونق هزینه کردن مردم و افزایش سرمایه گذاری می شود که به رشد اقتصاد کمک شایانی می کند.

نرخ بیکاری (Unemployment Rate)

نرخ بیکاری یک شاخص پسرو است و ماهانه برای اکثر کشورهای ارز G10 منتشر می شود. نرخ بیکاری درصد کارگران بیکار از کل نیروی کار است و شامل افرادی نمی شود که به دنبال کار نمی گردند. این شاخص اغلب می تواند گمراه کننده باشد زیرا افرادی را که از جستجوی کار منصرف شده اند در نظر نمی گیرد.

تراز تجاری (Trade balance)

تراز تجاری تفاوت بین ارزش کل صادرات و ارزش کل واردات است. این نشان می دهد که آیا پول وارد می شود (مازاد تجاری وجود دارد) یا پول در حال خروج است (کسری تجاری وجود دارد) هنگام تجارت با جهان. مازاد تجاری (بیشتر) به وضعیت اقتصادی یک کشور کمک می کند، زیرا به کشورها اجازه می دهد با نرخ بهره پایین تر وام بگیرند و با سرعت بیشتری نسبت به اقتصاد داخلی رشد کنند. کسری تجاری بیشتر منجر به بدتر شدن وضعیت اقتصادی و افزایش هزینه وام می شود. کسری های تجاری مداوم منجر به بدهی داخلی بالاتر می شود، زیرا برای پرداخت بدهی ها باید پول قرض کرد. این اغلب می تواند منجر به کاهش ارزش پول و هزینه استقراض بالاتر شود.

شاخص های اقتصادی پیشرو

شاخص های اقتصادی پیشرو شامل شاخص مدیران خرید، اعتماد تجاری و اعتماد مصرف کننده است. این شاخص‌ها نسبت به شاخص های  پسرو مورد اعتمادتر می باشند و میتوان از آن ها برای پیش بینی آینده یک اقتصاد استفاده کرد.

شاخص مدیران خرید (ISM)

شاخص مدیران خرید، نظرسنجی است که نحوه نگاه مدیران خرید شرکت ها و موسسات بزرگ به شرایط بازار را خلاصه می کند. چه آنها ببینند که شرایط کسب و کار در حال گسترش، انقباض یا ثابت ماندن است. این نظرسنجی به صورت ماهانه انجام می شود و با شماره تیتر بین 0 تا 100 نشان داده می شود. عدد بالای 50 نشان دهنده فعالیت اقتصادی در حال گسترش است در حالی که عدد زیر 50 نشان دهنده فعالیت اقتصادی انقباضی و کوچک شدن اقتصاد می باشد.

شاخص مدیران خرید دارای دو مؤلفه مهم است. PMI تولید و PMI خدمات. این شاخص یک شاخص پیشرو است و تمایل دارد بر تغییرات در فعالیت های اقتصادی مانند تولید ناخالص داخلی، تولید صنعتی و اشتغال مقدم باشد و نشان دهنده وضعیت آینده یک اقتصاد باشد.

 شاخص اعتماد کسب و کار

اعتماد کسب و کار یکی دیگر از نظرسنجی های مبتنی بر نظر است که شرایط کسب و کار را ارزیابی می کند. روش ها از کشوری به کشور دیگر متفاوت است، اما این شاخص اطلاعاتی را در مورد شرایط فعلی و مورد انتظار کسب و کار ارائه می دهد. برخی از محبوب‌ترین آن‌ها عبارتند از BCI (ایالات متحده)، آب و هوای تجاری Ifo (آلمان)، CBI Business Optimism (بریتانیا) و NAB Business Confidence (استرالیا).

شاخص اعتماد مصرف کننده (CCI)

اعتماد مصرف کننده یکی دیگر از شاخص های اقتصادی پیشرو است که نگاهی اجمالی به مخارج مورد انتظار آینده را ارائه می دهد. اگر مصرف کنندگان نسبت به محیط اقتصادی احساس امنیت و مثبت کنند، احتمالاً مصرف کننده بیشتر از پس انداز بیشتر خرج می کند. اگر مصرف کننده در مورد آینده اقتصادی خود نامطمئن باشد، احتمالاً مصرف کننده بیشتر پس انداز خواهد کرد تا اینکه بیشتر خرج کند. اعتماد مصرف کننده به ترتیب با افزایش و کاهش فعالیت های اقتصادی رو به بهبود و کاهش است.

شاخص های اقتصادی همزمان

 شاخص تولید ناخالص داخلی (GDP)

داده های تولید ناخالص داخلی هر سه ماهه منتشر می شود و کشورهایی مانند ایالات متحده و یورو دارای انتشار اولیه هستند. نرخ رشد تولید ناخالص داخلی در واقع  تغییرات در کل ارزش تولید شده توسط یک اقتصاد را در یک دوره زمانی مشخص نشان می دهد و بنابراین، اگر اقتصاد سریعتر از قبل رشد کند، شاهد افزایش نرخ رشد تولید ناخالص داخلی خواهیم بود. و اگر رشد اقتصاد کندتر از قبل باشد، شاهد کاهش نرخ رشد تولید ناخالص داخلی خواهیم بود.

مشکلات اصلی این شاخص

مشکلات جدی در تولید ناخالص داخلی به عنوان یک شاخص رشد وجود دارد. برای مثال تولید ناخالص داخلی فقط به ارزش کالاها و خدمات اضافه شده در اقتصاد نگاه می کند و ماهیت مهم  این فعالیت ها را در نظر نمی گیرد. به عنوان مثال، اگر مردم یک کشور سبک زندگی ناسالمی داشته باشند و هزینه های زیادی را صرف مراقبت های بهداشتی کنند، تولید ناخالص داخلی نشان می دهد که اقتصاد در حال رشد است. مثال دیگری بزنیم؛ اگر قیمت نفت به شدت افزایش یابد و مردم بیشتر برای انرژی مورد نیاز خود هزینه کنند، نرخ رشد تولید ناخالص داخلی افزایش خواهد یافت. با تمام این مشکلات هنوز یک شاخص مهم در مورد پیشنهاد رکود است. به عنوان یک قاعده کلی، دو فصل متوالی کاهش تولید ناخالص داخلی (نرخ رشد منفی برای دو فصل متوالی) می تواند حاکی از رکود اقتصادی باشد.

شاخص خرده فروشی (Retail Sales)

خرده فروشی میزان خرید و فروش کالاهای بی دوام(کالاهای یک بار مصرف مثل مواد غذایی) را در یک دوره زمانی مشخص می کند. این شکل عادات مخارج مصرف کننده را ردیابی می کند و پیش زمینه ای را در مورد اینکه آیا یک فعالیت اقتصادی در حال بهبود یا بدتر شدن است ارائه می دهد. با این حال، داده ها مستعد حرکات شدید و مواردی مانند تغییرات آب و هوا هستند.

شاخص مصرف و هزینه شخصی (PCE)

این شاخص یکی دیگر از معیارهای اقتصادی همزمان است که عادات خرج کردن مصرف کننده را نشان می دهد. با این حال، اهمیت آن بیشتر از خرده فروشی است زیرا تقریباً دو سوم هزینه نهایی را نشان می دهد این شاخص نشان می دهد که خانوار چقدر برای نیازهای فعلی هزینه می کند و چقدر برای آینده پس انداز می کند. این  داده های جامع کمک میکند  تا ببینیم اقتصاد چگونه در حال بهبود است.

شاخص های کلیدی اقتصادی که در بالا مورد بحث قرار گرفت، جامع و کامل  نیستند، اما درک آنها قبل از معامله در فارکس بسیار مهم است.

منابع: Tradermade
این مقاله را به اشتراک بگذارید
یک کامنت بگذارید