دولت آمریکا به شرکت آنتروپیک اجازه داده است دسترسی به مدل هوش مصنوعی «مایتوس ۵» را به صورت محدود برای گروهی از مشتریان و شرکای مورد اعتماد از سر بگیرد. این تصمیم پس از آن اعلام شد که اوپنایآی نیز خبر داد دولت فدرال خواستار عرضه مرحلهای جدیدترین مدلهای این شرکت شده است.
بر اساس نامهای که «هاوارد لاتنیک» وزیر بازرگانی آمریکا برای آنتروپیک ارسال کرده، دولت اعلام کرده است به سازوکارهای حفاظتی این شرکت اطمینان دارد و به همین دلیل کاربران مورد اعتماد میتوانند دوباره از این سامانه قدرتمند استفاده کنند.
دسترسی به «مایتوس ۵» برای حدود ۱۰۰ سازمان، از جمله نهادهای دولتی و شرکتهای خصوصی، دوباره برقرار میشود. هدف از این اقدام، استفاده از این مدل در مأموریتهای دفاع سایبری و تقویت امنیت زیرساختهای حیاتی عنوان شده است.
آنتروپیک نیز اعلام کرد دولت اجازه داده است قویترین مدل امنیت سایبری این شرکت بار دیگر در اختیار مجموعهای از سازمانهای آمریکایی مسئول بهرهبرداری و حفاظت از زیرساختهای حیاتی قرار گیرد.
همزمان، این شرکت همچنان با دولت آمریکا درباره بازگرداندن دسترسی به مدل «فیبل ۵» که جدیدترین و قدرتمندترین مدل عمومی آن است، مذاکره میکند. دو هفته پیش، «هاوارد لاتنیک» با استناد به ملاحظات امنیت ملی و مقررات کنترل صادرات، دستور توقف دسترسی به هر دو مدل «مایتوس ۵» و «فیبل ۵» را صادر کرده بود.
تصمیم تازه وزیر بازرگانی تنها چند ساعت پس از آن اعلام شد که اوپنایآی از عرضه مرحلهای خانواده مدلهای «جیپیتی ۵/۶» بنا به درخواست دولت فدرال خبر داد. «سم آلتمن» مدیرعامل اوپنایآی نیز اعلام کرد این شیوه عرضه برخلاف برنامه اولیه شرکت برای انتشار گسترده و آزاد مدلها بوده است.
اوپنایآی همچنین اعلام کرد پیش از رونمایی از مدلهای جدید، فهرست شرکای مورد اعتماد را در اختیار دولت قرار داده و قصد دارد با دولت «دونالد ترامپ» برای تدوین چارچوبی منسجمتر جهت ارزیابی و تأیید مدلهای آینده همکاری کند.
پیش از توقف فعالیت، «مایتوس ۵» در اختیار گروهی محدود از سازمانهای مورد اعتماد از جمله ارائهدهندگان زیرساخت و بانکها قرار داشت. نسخه اولیه این مدل توانسته بود هزاران آسیبپذیری و اشکال امنیتی جدید را شناسایی کند.
مدل «فیبل ۵» نیز پیشتر برای عموم کاربران در دسترس بود. این مدل بر همان فناوری پایه «مایتوس ۵» ساخته شده، اما محدودیتهای حفاظتی بسیار سختگیرانهتری دارد و از پاسخگویی به طیفی از پرسشهای مرتبط با امنیت سایبری و زیستشناسی که میتوانند خطر سوءاستفاده ایجاد کنند، خودداری میکند.
پیش از تصمیم قبلی دولت برای توقف این مدلها، مقامهای دولت آمریکا نگران بودند که کاربران بتوانند محدودیتهای حفاظتی «فیبل ۵» را دور بزنند و معتقد بودند مدیران آنتروپیک شدت این نگرانیها را به طور کامل درک نکردهاند.
از آنجا که مقررات کنترل صادرات اجازه میدهد دسترسی اتباع خارجی به فناوریهای حساس محدود شود و در آنتروپیک و بسیاری از سازمانهای همکار آن اتباع خارجی حضور دارند، اجرای این مقررات باعث شد هر دو مدل به طور کامل از دسترس خارج شوند.
پس از صدور این دستور، آنتروپیک گروهی از دانشمندان و مهندسان ارشد خود را برای همکاری با مقامهای وزارت بازرگانی و دفتر ملی مدیر امنیت سایبری آمریکا به واشینگتن اعزام کرد تا راهی برای بازگرداندن دسترسی به مدلها همراه با کاهش خطرات سایبری پیدا شود.
در ابتدای ژوئن، «دونالد ترامپ» با صدور یک فرمان اجرایی، دولت فدرال را موظف کرد همزمان با افزایش توانایی سامانههای پیشرفته هوش مصنوعی، دفاع سایبری کشور را تقویت کرده و سازوکاری برای آزمایش ایمنی پیشرفتهترین مدلهای هوش مصنوعی ایجاد کند. این سازوکار هنوز در حال تدوین است.
اوپنایآی نیز اعلام کرده است که روند کنونی بررسی ایمنی مدلها توسط دولت نباید به رویه دائمی تبدیل شود، زیرا چنین رویکردی دسترسی کاربران، توسعهدهندگان، شرکتها، مدافعان امنیت سایبری و شرکای بینالمللی به پیشرفتهترین ابزارها را محدود میکند.

