سقوط اشتغال صنعتی آمریکا به شدیدترین سطح پساکرونا

کاهش سریع اشتغال در بخش تولید آمریکا نشان می‌دهد صنایع این کشور زیر فشار هزینه‌های فزاینده، تعرفه‌ها و نگرانی‌های ژئوپلیتیکی قرار گرفته‌اند.

اشتغال صنعتی آمریکا

اشتغال در بخش تولید آمریکا با سریع‌ترین روند کاهش از زمان آغاز همه‌گیری کرونا روبه‌رو شده است؛ موضوعی که نگرانی‌ها درباره تأثیر جنگ ایران بر صنعت آمریکا را افزایش داده است.

بر اساس شاخص مدیران خرید اولیه آمریکا که توسط اس‌اندپی گلوبال منتشر می‌شود و از مدیران ارشد شرکت‌های تولیدی نظرسنجی می‌کند، میزان اشتغال این بخش در ماه ژوئن با شدیدترین افت ماهانه از مه ۲۰۲۰ مواجه شده است؛ دوره‌ای که بخش بزرگی از صنایع آمریکا به دلیل قرنطینه‌های کرونایی تقریباً متوقف شده بودند.

شاخص اشتغال این گزارش از ۵۱/۶ در ماه مه به ۴۷ در ژوئن کاهش یافت. ارقام بالاتر از ۵۰ نشان‌دهنده رشد و ارقام پایین‌تر از ۵۰ بیانگر افت فعالیت هستند.

این گزارش نشان می‌دهد سطح فعلی تولید با اقتصادی سازگار است که در سه‌ماهه دوم سال به سختی می‌تواند بیش از نرخ سالانه ۱ درصد رشد کند.

در حالی که تولید صنعتی آمریکا همچنان در حال رشد است، بخشی از این افزایش ناشی از نگرانی درباره اختلال‌های احتمالی در زنجیره تأمین و رشد قیمت‌ها به دلیل درگیری ایران بوده است.

طبق این نظرسنجی، حذف مشاغل کارخانه‌ای در بالاترین سطح از سال ۲۰۰۹ قرار دارد؛ اگر دوره همه‌گیری کنار گذاشته شود. مدیران صنعتی نسبت به پایداری رشد اخیر تقاضا و همچنین افزایش هزینه مواد اولیه نگران هستند.

همچنین حدود یک‌پنجم مدیران اعلام کرده‌اند در پیدا کردن نیروی کاری که مایل یا قادر به کار در کارخانه‌ها باشد، مشکل دارند.

در عین حال، داده‌ها نشان می‌دهد تورم هزینه نهاده‌های تولید در ژوئن تا حدی کاهش یافته که بخشی از آن به افت قیمت انرژی در روزهای پایانی دوره جمع‌آوری اطلاعات مربوط می‌شود.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، وعده داده بود که «عصر طلایی» جدیدی برای تولید صنعتی آمریکا ایجاد کند و از اعلام سرمایه‌گذاری‌هایی نزدیک به یک تریلیون دلار از زمان آغاز ریاست‌جمهوری خود در سال ۲۰۲۵ خبر داده است.

اما فراتر از رشد بخش‌هایی مانند مراکز داده هوش مصنوعی، صنایع دفاعی و فولاد که از تعرفه‌های سنگین ترامپ سود برده‌اند، بسیاری از تولیدکنندگان با افزایش هزینه‌ها و تغییرات مداوم سیاست‌های دولتی دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

طبق آمار رسمی، از آغاز دومین دوره ریاست‌جمهوری ترامپ تاکنون ۷۷ هزار شغل کارخانه‌ای در آمریکا از بین رفته است. همچنین هزینه‌کرد بخش خصوصی برای ساخت‌وساز صنعتی در آوریل به ۱۵/۲ میلیارد دلار رسید که حدود ۱۶ درصد کمتر از ژانویه ۲۰۲۵ است.

الیزابت وارن و مارک کلی، سناتورهای دموکرات، نیز در نامه‌ای به مقام‌های دولت ترامپ خواستار توضیح درباره افزایش کسری تجاری آمریکا در کالاهای تولیدی شدند.

آن‌ها تأکید کردند مشاغل کارگری در حال از بین رفتن هستند و اقتصاددانان بخشی از این روند را ناشی از سیاست تعرفه‌ای بی‌ثبات و بی‌سابقه ترامپ می‌دانند.

این مقاله را به اشتراک بگذارید
بدون دیدگاه