سقوط نفت آمریکا به زیر ۷۰ دلار با افزایش عبور کشتی‌ها از تنگه هرمز

بازگشت صادرات نفت خلیج فارس، افزایش تردد کشتی‌ها در تنگه هرمز و چشم انداز مازاد عرضه، قیمت نفت آمریکا را به زیر ۷۰ دلار رساند.

قیمت نفت آمریکا با از دست دادن تقریباً تمام رشد خود در دوران جنگ، به زیر ۷۰ دلار سقوط کرد. افزایش تردد کشتی‌ها از تنگه هرمز و انتظار سرمایه‌گذاران برای مازاد عرضه ناشی از بازگشت صادرات کشورهای حاشیه خلیج فارس، مهم‌ترین عوامل این کاهش بودند.

بهای نفت برنت روز جمعه با افت ۴/۳ درصدی، در کمتر از ۷۲ دلار به ازای هر بشکه بسته شد و نفت وست تگزاس اینترمدیت نیز با کاهش ۳/۷ درصدی، نزدیک ۶۹ دلار در هر بشکه قرار گرفت. قیمت نفت آمریکا به پایین‌ترین سطوح خود از اواخر فوریه نزدیک شد.

بازار جهانی نفت در کوتاه مدت نشانه‌های افزایش عرضه را بروز می‌دهد، زیرا بخش زیادی از نفت خاورمیانه که در جریان جنگ از بازار جهانی خارج شده بود، دوباره به بازار بازگشته است. همچنین فاصله قیمتی قراردادهای آتی نفت برنت که نشانه مازاد عرضه محسوب می‌شود، به بالاترین سطح خود از سال ۲۰۲۳ رسید.

پس از پیشرفت اولیه در مسیر دستیابی به توافقی پایدار برای پایان جنگ میان آمریکا و ایران، عبور کشتی‌ها از تنگه هرمز از سر گرفته شد و میلیون‌ها بشکه نفت دوباره وارد بازار جهانی شد.

عربستان سعودی نیز بارگیری نفتکش‌ها را در پایانه اصلی رأس تنوره در خلیج فارس از سر گرفته است؛ موضوعی که نشان می‌دهد تولید نفت منطقه همچنان در حال افزایش است. برآوردها نشان می‌دهد صادرات نفت منطقه اکنون به حدود ۷۵ درصد سطح پیش از جنگ رسیده است.

افزایش عرضه موجب شد رشد بیش از ۲ درصدی قیمت نفت در روز پنجشنبه از بین برود. این افزایش پس از اصابت یک پرتابه ناشناس به کشتی کانتینربر «اور لاولی» در جنوب شرقی عمان رخ داده بود. با این حال، حتی پس از آنکه دونالد ترامپ ایران را به نقض آتش بس و حمله پهپادی به کشتی‌ها در تنگه هرمز متهم کرد، قیمت نفت همچنان پایین ماند.

پس از پایان معاملات، قیمت‌ها اندکی از افت خود را جبران کردند؛ زیرا ارتش آمریکا تأیید کرد که در واکنش به حمله به یک کشتی تجاری در تنگه هرمز، روز جمعه مواضعی را در ایران هدف قرار داده است.

همزمان، سازمان بین المللی دریانوردی اعلام کرد در حال بررسی ازسرگیری برنامه تخلیه کشتی‌ها از خلیج فارس است.

با وجود حمله به یک کشتی در روز پنجشنبه که نگرانی مالکان کشتی و خدمه را افزایش داد، تردد شناورها در روز جمعه ادامه یافت.

در حال حاضر دو مسیر اصلی برای خروج از تنگه هرمز مورد استفاده قرار می‌گیرد، زیرا گمان می‌رود مسیر معمول در میانه تنگه مین گذاری شده باشد. یکی از مسیرها در نزدیکی ایران قرار دارد و دیگری در امتداد سواحل عمان است که تحت حفاظت آمریکا قرار دارد. مقام‌های مسئول تنگه هرمز در ایران نیز اعلام کردند عبور کشتی‌ها از مسیرهایی خارج از چارچوب تعیین شده، مشمول تضمین عبور ایمن نخواهد بود.

همچنین ممکن است محدودیت‌های دیگری نیز بر تردد کشتی‌ها اعمال شود. عمان به برخی مقام‌های اروپایی اطلاع داده است که احتمال دارد برای عبور کشتی‌ها از تنگه هرمز هزینه‌ای دریافت شود.

در همین حال، تولیدکنندگان نفت خلیج فارس با وجود افزایش سریع تولید، برای یافتن نفتکش کافی جهت حمل محموله‌های خود با مشکل روبه‌رو شده‌اند. عراق به دلیل کمبود نفتکش ناچار شده تولید یکی از میدان‌های مهم خود را متوقف کند. امارات متحده عربی، کویت و قطر نیز در حال افزایش تولید نفت هستند.

عراق همچنین به دنبال افزایش سهمیه تولید خود در اوپک است تا کاهش درآمدهای نفتی دوران جنگ را جبران کند و حتی احتمال خروج از این سازمان نیز مطرح شد. با این حال، وزارت نفت عراق بعداً اعلام کرد که خروج از اوپک پیشنهادی رسمی نیست و چنین موضوعی موضع دولت این کشور محسوب نمی‌شود.

این مقاله را به اشتراک بگذارید
بدون دیدگاه