ثبات قیمت نفت در سایه تشدید درگیری میان آمریکا و ایران

تشدید درگیری‌های آمریکا و ایران ریسک‌های ژئوپلیتیکی بازار نفت را افزایش داده، اما کاهش ذخایر نفت آمریکا از قیمت‌ها حمایت کرده است.

قیمت نفت روز چهارشنبه در حالی تقریباً بدون تغییر باقی ماند که ازسرگیری درگیری‌ها میان آمریکا و ایران چشم‌انداز بازار را مبهم کرد، اما پیش‌بینی کاهش ذخایر نفت خام آمریکا از قیمت‌ها حمایت کرد.

بهای معاملات آتی نفت برنت در روز گذشته تا ساعت ۰۷:۳۶ به وقت گرینویچ با ۲۵ سنت افزایش (معادل ۰/۲۷ درصد) به ۹۱ دلار و ۷۰ سنت در هر بشکه رسید. نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا نیز با ۲۳ سنت افزایش (معادل ۰/۲۶ درصد) در سطح ۸۸ دلار و ۴۳ سنت معامله شد.

قیمت‌ها پیش‌تر در پی حملات تازه میان آمریکا و ایران افزایش یافته بودند، اما سپس به سطوح نزدیک به پایان معاملات روز قبل بازگشتند.

کاهش ذخایر جهانی نفت از قیمت‌ها حمایت می‌کند، اما افت واردات نفت خام چین و همچنین محدود شدن جریان کشتیرانی در تنگه هرمز مانع از رشد بیشتر قیمت‌ها شده است.

با این حال، با وجود درگیری‌های مداوم در مهم‌ترین منطقه تولیدکننده نفت جهان، آرامش نسبی بازار همچنان پرسش‌برانگیز به نظر می‌رسد.

ارتش آمریکا پس از آنکه دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا وعده پاسخ به سرنگونی یک بالگرد تهاجمی آپاچی آمریکا را داد، مواضعی در ایران را هدف قرار داد.

حملات اخیر بار دیگر توجه معامله‌گران را به خطرات جنگ و احتمال اختلال در عرضه نفت جلب کرده است. در حالی که تلاش‌های دیپلماتیک ادامه دارد، تبادل حملات نظامی اخیر موجب بازگشت بخشی از ریسک‌های ژئوپلیتیکی به بازار نفت شده است.

تهران اعلام کرده است که در صورت ادامه حملات اسرائیل به نیروهای حزب‌الله در لبنان، درگیری‌ها را از سر خواهد گرفت. مخالفت اسرائیل با پایان دادن به عملیات خود علیه حزب‌الله، توافق ایران و آمریکا را با دشواری روبه‌رو کرده است.

ایران همچنان بخش عمده تردد کشتی‌ها از تنگه هرمز را در پاسخ به حملات آمریکا و اسرائیل محدود کرده است؛ گذرگاهی که در شرایط عادی حدود یک‌پنجم نفت خام و گاز طبیعی مایع جهان از آن عبور می‌کند. در مقابل، واشنگتن نیز بنادر ایران را تحت محاصره قرار داده است.

وزارت انرژی آمریکا روز سه‌شنبه ادعا کرد که با وجود ادامه مذاکرات دشوار میان واشنگتن و تهران برای پایان دادن به جنگی که بیش از سه ماه از آغاز آن می‌گذرد، تردد کشتی‌ها در خلیج فارس و صادرات نفت از طریق تنگه هرمز در حال افزایش است.

همزمان، منابع بازار به نقل از داده‌های مؤسسه نفت آمریکا گزارش دادند که ذخایر نفت خام آمریکا هفته گذشته برای هشتمین هفته متوالی کاهش یافته است. ذخایر بنزین نیز در همین دوره افت کرده است.

این مقاله را به اشتراک بگذارید
بدون دیدگاه