ژاپن قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ سامانه گمرکی فرودگاههای خود را به طور کامل دیجیتالی کند تا روند ورود مسافران به این کشور، همزمان با افزایش مداوم گردشگران خارجی، سریعتر و کارآمدتر شود.
تمام افرادی که وارد ژاپن میشوند، از جمله شهروندان این کشور، باید در فرودگاه اظهارنامه گمرکی ارائه کنند. این فرایند پیشتر از طریق فرمهای کاغذی انجام میشد که در هواپیما میان مسافران توزیع میشد و پس از ورود تحویل داده میشد.
دولت ژاپن در سال ۲۰۲۱ نسخه الکترونیکی این فرم را از طریق سامانهای که اکنون با نام «ویزیت ژاپن وب» شناخته میشود، راهاندازی کرد تا روند ورود مسافران سادهتر شود.
از آن زمان تاکنون، دولت تلاش کرده استفاده از اظهارنامه دیجیتال را گسترش دهد. اگرچه فرمهای کاغذی هنوز در بسیاری از موارد در دسترس هستند، اما توزیع آنها در همه پروازها دیگر به شکل استاندارد انجام نمیشود.
بر اساس برنامه جدید، دولت قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ فرمهای کاغذی را به طور کامل حذف کرده و فقط اظهارنامههای دیجیتال را بپذیرد.
این اقدام بخشی از تازهترین برنامه وزارت دارایی ژاپن برای افزایش بهرهوری و تقویت امنیت عملیات گمرکی کشور است.
دولت ژاپن تاکنون برنامهای با عنوان «ابتکار گمرک هوشمند ۲۰۲۰» را اجرا میکرد که شش سال پیش با اهداف مشابه ایجاد شده بود.
با این حال، افزایش شدید شمار گردشگران، رشد تجارت الکترونیک و توجه بیشتر به امنیت اقتصادی در سالهای اخیر باعث شده وزارت دارایی به دنبال تدوین چشماندازی جدید برای آینده فرایندهای گمرکی در میانمدت و بلندمدت باشد.
قرار است وزارت دارایی این برنامه تازه را در همین ماه رونمایی کند و هدف آن اجرای کامل طرح تا سال ۲۰۳۰ است.
ایجاد مراکز بازرسی در فرودگاههای اصلی ژاپن هم از دیگر بخشهای این برنامه خواهد بود؛ اقدامی که در واکنش به افزایش حجم بارهای هوایی انجام میشود تا هم کنترل دقیق کالاها تضمین شود و هم روند لجستیک بدون اختلال ادامه یابد.
دولت همچنین قصد دارد از هوش مصنوعی و فناوریهای پیشرفته برای تقویت امنیت سایبری در مبادی ورودی کشور استفاده کند و سامانههای بازرسی موثری را به کار بگیرد که حتی در شرایط کمبود نیروی انسانی نیز قابل اجرا باشند.
ساتسوکی کاتایاما، وزیر دارایی ژاپن، اعلام کرد این اقدامات با همکاری بخش خصوصی به تسریع جابهجایی کالا و مسافر، کمک به احیای اقتصاد و در عین حال تقویت کنترلهای مرزی برای حفظ امنیت جامعه منجر خواهد شد.
تعداد گردشگران ورودی به ژاپن در سال ۲۰۲۵ برای نخستین بار از ۴۰ میلیون نفر عبور کرد و دولت این کشور قصد دارد این رقم را تا سال ۲۰۳۰ به ۶۰ میلیون نفر برساند.


