آمریکا و ایران مذاکراتی را در سوئیس با هدف دستیابی به توافقی برای حلوفصل پرونده هستهای و بازگشایی دائمی تنگه هرمز آغاز کردند؛ همزمان دونالد ترامپ ادعا کرد اگر حزبالله به حملات علیه اسرائیل ادامه دهد، واشنگتن دوباره ایران را هدف حمله قرار خواهد داد.
نخستین نشست سطح بالای نمایندگان آمریکا، ایران، قطر و پاکستان روز یکشنبه در اقامتگاه بورگناشتوک سوئیس برگزار شد. جیدی ونس معاون رئیسجمهور آمریکا و عباس عراقچی وزیر خارجه ایران از حاضران این نشست بودند.
ترامپ همزمان با آغاز مذاکرات در پیامی در شبکههای اجتماعی ادعا کرد اگر ایران «فورا نیروهای نیابتی خود در لبنان را متوقف نکند» بار دیگر هدف حملات آمریکا قرار میگیرد.
او همچنین مدعی شد در صورت شکست مذاکرات، آمریکا ممکن است برای عبور از تنگه هرمز عوارض تعیین کند!
با وجود توافق موقت میان تهران و واشنگتن که به کاهش تنشها منجر شده، مذاکرات روز یکشنبه تنها آغاز گفتوگوهای طولانی درباره برنامه هستهای ایران و کاهش فشارهای اقتصادی علیه تهران تلقی میشود.
معاون رئیسجمهور آمریکا گفت این مذاکرات قرار نیست همه اختلافات را حل کند، بلکه هدف آن ایجاد چارچوبی فنی برای ادامه گفتوگوهاست. او افزود این نخستین بار است که دو طرف به شکل مستقیم در قالب تیمهای مذاکرهکننده برای تعیین اولویتها و حل اختلافات کنار هم مینشینند.
خبرگزاری تسنیم گزارش داد هیات ایرانی با گرفتن عکس مشترک با هیات آمریکایی مخالفت کرده است.
رسانههای ایرانی اعلام کردند این دور از مذاکرات یکروزه خواهد بود و مقامهای ایرانی ابتدا با میانجیها دیدار کرده و سپس با طرف آمریکایی گفتوگو میکنند.
در همین حال، نقش آتشبس در جنوب لبنان، تهدیدی جدی برای روند دیپلماتیک محسوب میشود. خبرگزاری ایسنا اعلام کرد محور اصلی مذاکرات، برقراری آتشبس جامع در لبنان و تعیین تکلیف میلیاردها دلار دارایی بلوکهشده ایران در خارج از کشور است.
تهران روز شنبه آمریکا را به خاطر ناتوانی در حفظ آتشبس در لبنان مؤاخذه کرد و هشدار داد که تنگه هرمز دوباره بسته خواهد شد.
بر اساس تفاهمنامهای که چهارشنبه به امضای ترامپ رسید، دو کشور ۶۰ روز برای دستیابی به توافق فرصت دارند؛ هرچند امکان تمدید مذاکرات نیز وجود دارد.
ایران اعلام کرده عبور کشتیها از تنگه هرمز مستلزم دریافت مجوز و بیمه اجباری خواهد بود؛ موضوعی که با مخالفت آمریکا، اروپا و کشورهای عربی خلیج فارس روبهرو شده است.
همچنین ترامپ از بنیامین نتانیاهو به دلیل برخی حملات اسرائیل انتقاد کرده و گفته بود این اقدامات ممکن است مذاکرات میان تهران و واشنگتن را تضعیف کند.
آمریکا پس از امضای تفاهمنامه اخیر، محاصره دریایی بنادر ایران را لغو و وعده داده تحریمهای فروش نفت ایران را تعلیق کند. در مقابل، تهران نیز قبول کرده که در صورت تعهد طرف مقابل به بندهای تفاهم نامه، تنگه هرمز را باز نگه دارد؛ گذرگاهی که حدود یکپنجم نفت و گاز جهان از آن عبور میکند.


