افزایش قیمت در فروشگاه‌های آنلاین بزرگ به‌دلیل تعرفه‌های ترامپ

تعرفه‌های جدید آمریکا بر کالاهای چینی، فشار قیمتی گسترده‌ای بر فروشگاه‌های آنلاین بین‌المللی مانند «تمو» و «شین» وارد کرده و موجب افزایش قریب‌الوقوع قیمت‌ها برای مصرف‌کنندگان خواهد شد.

فروشگاه های آنلاین بزرگ جهان - تمو - شین - آمازون - ای بی

مصرف‌کنندگان آمریکایی، به‌زودی با افزایش قیمت کالاهای ارزان‌قیمت آنلاین مواجه خواهند شد؛ زیرا تعرفه‌های جدید اعمال‌شده توسط دونالد ترامپ، وارد فاز اجرایی می‌شود.

پلتفرم‌های تجارت الکترونیک «تمو» و «شین» که به‌دلیل عرضه کالاهای کم‌هزینه شناخته می‌شوند، اعلام کرده‌اند که افزایش قیمت‌ها از هفته آینده آغاز خواهد شد. این تصمیم، در پی تشدید تنش‌های تجاری میان ایالات متحده و چین، برنامه‌ریزی‌های جهانی فروشندگان را دگرگون کرده است.

پلتفرم «تمو» که در چین مستقر است و در فروش فرامرزی با آمازون رقابت می‌کند، با شعار «مثل یک میلیاردر خرید کنید» شناخته می‌شود و تمرکز آن بر ارائه محصولات ارزان‌قیمت است. هرچند «شین» در سال ۲۰۲۲ دفتر مرکزی خود را به سنگاپور منتقل کرد، اما طبق گزارش بی‌بی‌سی، بیشتر تولیدات آن همچنان در چین انجام می‌شود؛ موضوعی که همچنان محل بحث و انتقاد است.

ایالات متحده، هم‌زمان با شدت گرفتن تنش‌های تجاری، تعرفه‌های وارداتی بر کالاهای چینی را به‌شدت افزایش داده است. طبق گزارش «وال‌استریت ژورنال»، چین اکنون با تعرفه‌هایی تا سقف ۲۴۵ درصد مواجه شده است. این رقم شامل تعرفه جدید ۱۴۵ درصدی ترامپ بر همه کالاهای چینی و همچنین تعرفه ۱۰۰ درصدی پیشین دولت بایدن بر کالاهایی چون خودروهای برقی و سرنگ‌های چینی است.

اگرچه چین به‌تازگی اعلام کرده که از ادامه تعرفه‌های تلافی‌جویانه خودداری خواهد کرد، اما پیش از این، تعرفه‌هایی تا سقف ۱۲۵ درصد بر کالاهای آمریکایی اعمال کرده بود. پکن، ترامپ را به استفاده «غیرمنطقی» از ابزار تعرفه متهم کرده و در همین راستا، دسترسی ایالات متحده به مواد معدنی حیاتی را محدود ساخته و تحقیقات ضدانحصار علیه شرکت‌های آمریکایی را آغاز کرده است.

با اجرای تصمیم ترامپ برای لغو معافیت «de minimis» از دوم ماه مه، که تا پیش از این اجازه می‌داد کالاهای زیر ۸۰۰ دلار بدون عوارض وارد آمریکا شوند، شرکت‌هایی مانند «تمو» و «شین» به‌طور مستقیم مشمول تعرفه‌هایی تا سقف ۹۰ درصد خواهند شد. به گزارش گاردین، این تغییرات از اول ژوئن، باعث اعمال تعرفه‌ای معادل ۱۵۰ دلار برای هر بسته وارداتی خواهد شد.

هیچ‌کدام از این دو شرکت، جزئیات دقیقی درباره میزان افزایش قیمت‌ها ارائه نداده‌اند. «شین» در بیانیه‌ای اعلام کرده که به‌دلیل افزایش هزینه‌های عملیاتی، از تاریخ ۲۵ آوریل ۲۰۲۵، قیمت‌ها را تغییر خواهد داد. طبق گزارش خبرگزاری AP، «تمو» نیز بیانیه‌ای مشابه منتشر کرده است.

این تغییرات، در شرایطی رخ می‌دهد که بنا بر گزارش CNN، مصرف‌کنندگان آمریکایی، خریدهای خود را کاهش داده‌اند و برخی از آنان، پیش از اجرایی شدن تعرفه‌ها، اقدام به خرید کالاهای گران‌قیمتی مانند لپ‌تاپ و گوشی‌های هوشمند کرده‌اند. اقتصاددانان هشدار داده‌اند که تداوم این وضعیت، می‌تواند مصرف داخلی را بیشتر کاهش دهد و بر اقتصاد ایالات متحده تأثیر منفی بگذارد.

برخی تحلیلگران معتقدند با وجود افزایش قیمت‌ها، مصرف‌کنندگان همچنان به خرید از «تمو» و «شین» ادامه خواهند داد؛ چراکه این پلتفرم‌ها احتمالاً ارزان‌ترین گزینه در بازار باقی خواهند ماند. حتی آمازون نیز از آثار این تعرفه‌ها مصون نمانده است. فروشندگان چینی این پلتفرم در هفته گذشته از افزایش قیمت‌ها خبر داده‌اند و «اندی جسی»، مدیرعامل آمازون نیز اعلام کرده که هزینه‌های ناشی از تعرفه‌ها احتمالاً به مصرف‌کنندگان منتقل خواهد شد.

هرچند هنوز اطلاعات دقیقی درباره افزایش ترافیک وب‌سایت‌های «تمو» و «شین» پس از اعلام این تغییرات منتشر نشده، اما داده‌های سیمیلاروب نشان می‌دهد که «تمو» تبلیغات پولی خود را به‌شدت کاهش داده است؛ موضوعی که باعث افت ۸۰ درصدی در ترافیک حاصل از جست‌وجوهای پولی شده است. این کاهش ممکن است نشان‌دهنده تلاش برای کاهش هزینه‌ها باشد که در نهایت می‌تواند جذب مشتری را نیز تحت‌تأثیر قرار دهد.

در آستانه موج بعدی آشفتگی‌های بازار، «شین» به مشتریان خود توصیه کرده که «هم‌اکنون خرید کنید تا از قیمت‌های فعلی بهره‌مند شوید.»

این شرکت در ادامه افزود:«در حال انجام همه اقدامات ممکن برای پایین نگه داشتن قیمت‌ها هستیم تا تأثیر تعرفه‌ها را بر مشتریان به حداقل برسانیم.»

منابع:ars Technica
این مقاله را به اشتراک بگذارید
یک کامنت بگذارید